Forskningsprosjekter
Her finner du en oversikt over pågående forskningsprosjekter ved fakultetet.
- A
- A Comparative Study of Teachers Coping Skills when Approaching Disruptive Behavior in Schools in Norway and USA
- A scale for numeracy (PhD project)
- A survey of hearing, language and quality of life in persons who received cochlear implants as children
- Agile EDU - Key Success Factors for inclusive digitally agile Education Ecosystems
- Akademisk gjestfrihet i tverrfaglig utdanning (AHIE)
- Alternativ og supplerende kommunikasjon i afasibehandling
- An inquiry into girls’ achievement in Science: Horizontal inequalities, socio-economic gaps and disparities using 50 years of international large-scale assessment data (PhD project)
- Anstrengende lytting og auditiv læring hos barn med hørselshemning (ph.d.-prosjekt)
- App-based morphological word learning: Perspectives on what and how (PhD project)
- Arabisktalende elevers bruk av muntlighet og digitale ressurser i norske klasserom (ph.d.-prosjekt)
- ArcEd: The Choice Architecture of Admission to Education
- Assessment in Medical Education: Using exam data and psychometric models to foster assessment practice
- B
- BALU - Barn med Autismespekterforstyrrelse: Læring og Utvikling
- Barn med stille og innadvendt atferd: Læreres tilnærminger i norsk grunnskole
- Barns informasjonssøking: Utvikling og implikasjoner for læring
- Bedre rustet
- Bedring av tinnitusplager som følge av implantering av cochleaimplantat nummer 2.
- BetterReading: Understanding gains in reading fluency
- BiMK – Bærekraftdidaktikk i mangfoldige klasserom
- Bruk av oversettelse i språkundervisning på barnetrinnet: En etnografisk kasusstudie (ph.d.-prosjekt)
- Byggeklosser for ordforrådet – språktiltak for elever med nedsatt hørsel (ph.d.-prosjekt)
- C
- D
- Danning og demokratisering
- Deltakers erfaring med Sunnaas intensive afasiprogram (SunCIST)
- Demokrati, danning og klima: En rekonfigurering av det sanselige
- Digital and Inclusive Challenges for Norwegian and German Learning and Education (DINGLE)
- Digital integrering av videovurdering på ulike arenaer (DIVA)
- Digital lesing i skolen: For hvem, når og på hvilken måte?
- Digital livsmestring i videregående skole. En komparativ studie av implementeringen av digital livsmestring i engelsk, samfunnskunnskap og matematikk etter fagfornyelsen (ph.d.-prosjekt)
- Digital natives with reading difficulties: A study of dyslectic adolescents' integration of conflicting information across Internet sites and presentation formats
- Digital praksisvurdering (DIPP)
- Digital teknologi og livsmestring i fremtidens skole (DigiLiv)
- Down Syndrome LanguagePlus-project
- E
- e-Infrastructure for video research (eVIR)
- Educational Measurement in the Norwegian Context
- Educational Roadmap for Transformative Agency: Connecting School, Community and University for Social Change (SCU4Change)
- Effekter av Funksjonell familieterapi (FFT) i en norsk kontekst (ph.d.-prosjekt)
- Effektive overganger fra skole til arbeid for unge voksne med lett utviklingshemming
- Elev-lærer-samtaler!
- Elever med lett utviklingshemming – foresattes ambisjoner på vegne av egne barn i forbindelse med overgangen til jobb etter videregående skole
- En læringsanalytisk tilnærming til utforskning av førsteårsstudenters gjennomføring og akademisk integrering (BraStart)
- En studie av lingvistiske kvaliteter i tidlige samspill på tvers av ulike kontekster og kommunikasjonspartnere (PhD-prosjekt)
- EQOP-Socioeconomic gaps in language development and school achievement: Mechanisms of inequality and opportunity
- European Adoption Project
- Evaluering av fagfornyelsen i fag (EDUCATE)
- Evaluering av fagfornyelsen: Intensjoner, prosesser og praksiser (EVA2020)
- Evaluering av tospråklig opplæring i skolen (ETOS)
- F
- Fairness of educational attainment and its measures in Norway
- Familielivets plattformisering: Endringer i digitale hverdagsliv på tvers av generasjoner (PlatFams)
- Flerkulturelle arrangement i skole og lokalsamfunn i et deltakerperspektiv
- Flerspråklige læringsressurser
- Flerspråklige strategier og ressurser i opplæring av voksne innvandrere
- Forbanna smatting! Når smålyder gir følelsesmessig besvær
- Forståelse av figurativt språk
- G
- H
- I
- Include – et forskningssenter for sosialt inkluderende energiomstilling
- Inkluderende realfagsundervisning med skaperverkstedmetodikk (ph.d.-prosjekt)
- Innvandrerelever med spesielle behov i norsk skoler: En barnefokusert utforskende studie. (Ph.D.-prosjekt)
- Inter-Cultural Community Evaluation and Planning (ICCEP)
- Internasjonalt Adopterte Barn på Skolen
- Internasjonalt adopterte barns språkutvikling fra 4 til 11 år
- International Classroom Studies of Inclusive Practices - Comparing teaching-learning processes
- International Computer and Information Literacy Study (ICILS)
- International Successful School Principalship Project (ISSPP)
- Intervensjonsstudie i matematikk – kan tidlig og intensiv støtte avhjelpe matematikkvansker ? (ph.d-prosjekt)
- Involve to evolve
- Is GPA fair? An investigation into inter-subject difficulty using Norwegian registry data (PhD-project)
- K
- L
- Language use and instruction across contexts (LANGUAGES)
- Learning to notice in teacher education: The use of video as an instructional tool
- Ledelse av reformarbeid i videregående skole - endringsverksted som metode (ChangeLead)
- Ledelse av reformarbeid i videregående skole – en partnerskapstilnærming (ph.d.-prosjekt)
- Linking Instruction and Student Achievement (LISA)
- Linking Instruction and Student Experiences (LISE)
- LISA Nordic Study
- LISA-PLOT
- LittlEARS på norsk
- Livskvalitet og språkvansker hos ungdom og unge voksne: Words for Wellbeing
- Livsmestring på ungdomstrinnet. Et sammenliknende studie av implementeringen av livsmestring i språkfag (ph.d.-prosjekt).
- Logopedpraksisen – treng vi meir erfaring i arbeid med minoritetsspråklege afasipasientar? (Masterprosjekt)
- Læreplanarbeid og elever med særlige behov
- Læreplanverkets funksjon som forskrift (ph.d.-prosjekt)
- Lærerrollen i utvikling av inkluderende læringsmiljøer
- Læring gjennom dialog mediert av generativ kunstig intelligens (ph.d.-prosjekt)
- Læring gjennom dialog mediert av generativ kunstig intelligens (ph.d.-prosjekt)
- Læring i algoritmenes tid (ph.d.-prosjekt)
- Læring i algoritmenes tidsalder (LAT)
- Læringsmiljø, språk og lesing
- M
- Making Museums Relevant to the Public: Innovating Visitor Research Practices
- Measuring Cognitive Abilities in the Norwegian Population (PhD project)
- Meta-Analyses of International Large-Scale Assessment Data
- Mi Lenga
- Minecraft i lærerutdanning - utvikling av generiske ferdigheter i samfunnsfag
- Mot alle odds: Akademisk resiliens i matematikk og naturfag blant sårbare elever (ARISE)
- Motivasjon, kunnskap og trivsel blant ungdomsskoleelever
- Multimodale lærings- og vurderingsformer (MuLVu)
- Muslimske foreldres begrunnelse for og erfaring med skolebytte fra nærskolen til kristne privatskoler
- Mål med mening - lære for livet? (ph.d - prosjekt)
- N
- O
- P
- PISA
- Policy Knowledge and Lesson Drawing in Nordic School Reform in an Era of International Comparison
- Praksiser for undervisningsvurdering i Norge – profesjonsutvikling i spenningsfeltet mellom ulike former for ansvarliggjøring (ph.d.-prosjekt)
- Predictive Validity of Secondary-Education Attainment Measures in Norway (PhD Project)
- Preventing and Improving Special Needs Education in Children with Language Problems: A Campbell Review and Randomised Controlled Trials
- Principles and Practices to Synthesize Research Evidence from Complex Survey Data (PhD project)
- PrisonEd
- Professional Actors’ Work to Retain Students in Secondary Education (ProAct)
- PROgrammering og SKAPerverksted i skolen: Kompetanser for det 21. århundret og tilpasset opplæring for elever med Stort Læringspotensial (ProSkap-SL)
- På vei mot inkluderende praksiser i skolen?Et Internasjonalt komparativt klasseromstudieprosjekt av inkluderende praksiser
- R
- S
- Samtavla | Talkwall
- Selvbestemmelse for elever med lett utviklingshemming (ph.d-prosjekt)
- Skole i verden
- Skoleledelse og tilpasset opplæring
- Skolelivskvalitet og elev-lærer-dialogen
- Skolens forebyggende arbeid mot vold i nære relasjoner. Et kvalitativt forskningsprosjekt (ph.d.-prosjekt)
- Sosialisering inn i lærerprofesjonen: Bruk av videostøttede læringsaktiviteter for utvikling av et profesjonelt lærerblikk (ph.d.-prosjekt)
- Spesialpedagogisk rådgivning, den spesialpedagogiske tiltakskjeden og inkludering
- Språksterk 1–6
- Språkutvikling og språkbruksmønstre hos flerspråklige barnehagebarn i Språksterkprosjektet (postdoc-prosjekt)
- STartAlder og extramural enGElsk: Å lære engelsk i og utenfor skolen i Norge og Flandern (STAGE)
- Stille og innadvendte elever i ungdomsskolen
- Studentaktiv læring (STAR)
- Styrking av morfologisk kunnskap hos barneskoleelever med minoritetsspråklig bakgrunn (ph.d-prosjekt)
- Supporting Shy Students – A National Study of Teaching Practices: Shyness in Norwegian Elementary Schools – School Leaders in Action (Ph.D.-prosjekt)
- Synthesizing Research on Teaching Quality (SYNTEQ)
- Synthesizing Research on Teaching Quality (SYNTEQ)
- Systematisering av Praksis i Tilpasset og Inkluderende Opplæring (TIO)
- T
- Teachers' readiness online (TRIO)
- Teachers’ Effect on Student Outcome (TESO)
- Teaching and Learning International Survey (TALIS)
- Teaching Evaluation in Schools and Teacher Education (TESTE)
- Teaching quality and student learning (ph.d.-prosjekt)
- TeamLearn - Læringsanalyse som verktøy i samarbeid om problemløsning blant studenter i profesjonsutdanning
- The Development of Response Inhibition in Preschool Children with Autism Spectrum Disorders (ph.d.-prosjekt)
- The Development of Understandings of Equality and Distribution of Resources in Norway and the United States
- The Effective Stuttering Treatment Project (EST)
- The Second Language Learners Plus Intervention (SL+-prosjektet)
- The Uncharted Territory: Systematically Exploring Country Differences in Underexposed Research Topics in PISA 2018 (PhD project)
- The Vocabulary Learning Challenge (VLC)
- TIMSS - Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
- Tool Mediation in the Education of School Leaders (MEDIATION)
- Towards Flipped Learning (TOFLE)
- Tracking av individuelle forskjeller i utvikling av matematiske ferdigheter. Samspill mellom ferdigheter, motivasjon og trivsel.
- Tromsø Intervention Study of Preterms (TISP)
- Tverrfaglige læringsomgivelser: Elevers læring og læreres undervisning (ph.d.-prosjekt)
- U
- Undervisning for likeverd (TEQ)
- Universitetsskolesamarbeidet
- Uro i skolen: A Comparative Study of Disruptive Behavior Between Schools in Norway and the United States
- Utdanningsledelse i urolige tider. Håndtering av kriser i norsk utdanningskontekst (ph.d prosjekt)
- Utvikling av mentaliseringsevne og språklig og kognitiv utvikling hos døve og døvblinde barn med cochleaimplantat (ph.d.-prosjekt)
- V
- Verktøy for veiledning
- Verktøy for veiledning med nyutdannede lærere
- Video to support excellence in teaching (VIST)
- Videobasert veiledning av lærerstudenter i naturfag (ph.d.-prosjekt)
- Virtual Innovation and Support Networks for Teachers (VALIANT)
- Visual Vocal Application (VIVA)
- Vocational and General Students’ Use of English in and out of school (VOGUE)
- Å
- Å lære å undervise og å drive undervisning i det tredje rom (Ph.d.-prosjekt)
- Å skape mening med en digital, multimodal tekst (ph.d.-prosjekt)
- Å ta perspektivet til Andre: Evaluering og utvikling av teori og praksis for mer-enn-menneskelig perspektivtaking i etikk- og bærekraftdidaktikken (ph.d.-prosjekt)