Aktuelle saker

Publisert 14. juni 2024 13:52

14.-15. mai var FIKS, sammen med Utdanningsetaten i Oslo, på besøk i Göteborg for å lære mer om hvordan svenskene jobber for å knytte bånd mellom forskning og praksis i skolen. I Norge er det de siste 20 årene gjennomført en rekke statlige programmer for utvikling i skolen, og fra 2017 fikk vi desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen (dekomp). Hvordan gjør de det i Sverige?

Publisert 20. sep. 2023 12:57

21. september 2018 kom noen av verdens ledende utdanningsforskere til universitetsbiblioteket på UiO. Slik markerte FIKS for fem år siden sin oppstart med etterutdanning for lærere.

Publisert 8. aug. 2023 08:47

Nordre Follo kommune og Universitetet i Oslo har sammen laget korte filmer om vurdering. Disse filmene er laget med og for ansatte i skolen og kan kan fritt brukes av skoler som ønsker det.

Publisert 7. okt. 2022 16:50

Uke 38 arrangerte vi i FIKS temauke om læreres kunnskapskilder. Tankegangen vår har vært å belyse en tematikk som vi tror er viktig for skolen, både fra praksisfeltet og fra forskning.

Publisert 30. sep. 2022 13:37

Både svenske og norske skoleforskere er opptatt av å bygge broer mellom akademia og praksis. I Sverige kobles utdanning, læring og forskning sammen i ordningen ULF. Gøteborg universitet inviterte denne uken FIKS til å vise hvordan vi gjør denne koblingen i Norge.

Publisert 28. sep. 2022 13:32

I september arrangerte vi høstens første FIKS-webinar og faglige frokost, vi deltok på UiO sin podkast Læring! og oppdaterte digitaliseringssidene på Kunnskapsbasen - i tillegg til at vi var mye ute blant våre dekomp-partnere. Vi har også lyst ut en ledig stilling som seniorrådgiver i to år.

Publisert 20. sep. 2022 11:49

Selv lærere må lære. Men når og hvordan gjør de det? Og hvordan i all verden manøvrer de i overfloden av informasjon og læringsressurser som finnes der ute?