14.-15. mai var FIKS, sammen med Utdanningsetaten i Oslo, på besøk i Göteborg for å lære mer om hvordan svenskene jobber for å knytte bånd mellom forskning og praksis i skolen. I Norge er det de siste 20 årene gjennomført en rekke statlige programmer for utvikling i skolen, og fra 2017 fikk vi desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen (dekomp). Hvordan gjør de det i Sverige?
Aktuelle saker
Dagavisen: – Er dette her en praktisk løsning som endrer noe, eller er det en politisk markering? spør professor.
En ny evaluering fra Arbeidsforskningsinstituttet ved OsloMet påpeker at skoleeiere og -ledere og UH står overfor noen utfordringer i arbeidet med å etablere likeverdige partnerskap.
Ananya Mishra er vår nye seniorkonsulent i FIKS
Det er en ledig stilling som seniorrådgiver i FIKS med snarlig tiltredelse.
Ragnhild Bach er var nye seniorrådgiver
Vi er i gang med vårt nyeste dekomp-partnerskap med Bergen kommune
21. september 2018 kom noen av verdens ledende utdanningsforskere til universitetsbiblioteket på UiO. Slik markerte FIKS for fem år siden sin oppstart med etterutdanning for lærere.
FIKS bidrar på planleggingsdager før nytt skoleår.
Det er ledig stilling som seniorrådgiver i FIKS.
Nordre Follo kommune og Universitetet i Oslo har sammen laget korte filmer om vurdering. Disse filmene er laget med og for ansatte i skolen og kan kan fritt brukes av skoler som ønsker det.
Vibeke Haugen er i gang som nytilsatt seniorrådgiver i FIKS.
En ny rapport viser at lærerne er positive til digitalisering, og at en av tre lærere synes de har god digital kompetanse. Det viser sluttrapporten fra prosjektet Digitalisering i grunnopplæringen, GrunnDig.
Uke 47 arrangerte vi i FIKS temauke om digitale ressurser og didaktiske ideer. Tankegangen vår har vært å belyse en tematikk som vi tror er viktig for skolen, både fra praksisfeltet og fra forskning.
10. november arrangerte vi partnerskapsseminar på Tøyen Hovedgård.
3. november arrangeres faglig-pedagogisk dag på Blindern.
Uke 38 arrangerte vi i FIKS temauke om læreres kunnskapskilder. Tankegangen vår har vært å belyse en tematikk som vi tror er viktig for skolen, både fra praksisfeltet og fra forskning.
Både svenske og norske skoleforskere er opptatt av å bygge broer mellom akademia og praksis. I Sverige kobles utdanning, læring og forskning sammen i ordningen ULF. Gøteborg universitet inviterte denne uken FIKS til å vise hvordan vi gjør denne koblingen i Norge.
Onsdag 28. september ble NOU 2022:13 Med videre betydning. Et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barneskole og skole avgitt til Kunnskapsdepartementet.
I september arrangerte vi høstens første FIKS-webinar og faglige frokost, vi deltok på UiO sin podkast Læring! og oppdaterte digitaliseringssidene på Kunnskapsbasen - i tillegg til at vi var mye ute blant våre dekomp-partnere. Vi har også lyst ut en ledig stilling som seniorrådgiver i to år.
Selv lærere må lære. Men når og hvordan gjør de det? Og hvordan i all verden manøvrer de i overfloden av informasjon og læringsressurser som finnes der ute?
Bjørn Bolstad går inn i ny rolle som fungererende daglig leder for enheten FIKS. Han fortsetter samtidig i stillingen som seniorrådgiver i enheten.
To rektorgrupper i Oslo kommune besøker OECD og UNESCO denne uka. De har invitert Bjørn Bolstad, seniorrådgiver i FIKS, med på denne turen.