Om prosjektet
Mål
Prosjektets overordnede mål er å undersøke flerspråklige praksiser i engelsk skriveundervisning på ungdomstrinnet og videregående i Norge. Studien bygger på tidligere forskning om betydningen av de mulighetene som flerspråklige elever har til å benytte seg av sitt helhetlige språklige repertoar i skriving (Hornberger, 2003), såvel som økende språklig mangfold og variasjon i elevenes utdanningsbakgrunn.
Engelsk har stor betydning i dagens samfunn, og engelskundervisningen begynner tidlig i skoleløpet. Mange engelsklærere, i tillegg til norsklærere, opplever at de trenger nye strategier for å skape felles forståelse på tvers av elevers forskjellige språkressurser. Et mål for studien er derfor å samle kunnskap om hvordan elever benytter seg av flerspråklige ressurser i engelsk skriving, og hvordan lærere eventuelt tar opp disse ressursene i engelsk skriveundervisning.
Forskningsdesign
Prosjektet undersøker elevers skrivepraksiser og læreres undervisningspraksiser gjennom lingvistiske etnografiske metoder (Copland & Creese, 2015). Det benyttes en kombinasjon av blant annet deltakende observasjon, videoopptak av skriveundervisning, innsamling av elevtekster og intervjuer med lærere og elever. Studien foregår i engelskklasser ved en ungdomsskole (vår 2017) og en videregående skole (høst 2017). Deltakerne går i mottaksklasser, forsterket engelskopplæring og studiespesialiserende engelskundervisning.
Finansiering
Prosjektet er et fireårig doktorgradsprosjekt (2016–2020) finansiert av Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo.