roarbs

Bilde av person
Kan ikke hente personopplysninger fra ekstern kilde

Faglige interesser

Jeg forsker på sammenhenger mellom undervisningskvalitet i matematikk og elevers læring.

Undervisning ved UiO

Matematikkdidaktikk på UiOs Lektorprogram.

Bakgrunn

2016 - nå   Doktorgradsstipendiat

2015 - 2016   Deltidsstudium i skoleledelse på BI.

2014 - 2018 Lærer på Kuben VGS. Ansvar for utvikling av "Teknologilinja" (2014-2016) og fagkoordinator i matematikk (2014-2016)

2012 - 2014   Kandidat i TeachFirst på Rommen Ungdomsskole. Teamleder (2013-2014).

2007 - 2012   Sivilingeniør med spesialisering i industriell matematikk. Spesialisering i topologisk analyse av big data. Mastergrad: https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/259088

Publikasjoner

  • Stovner, Roar Bakken & Klette, Kirsti (2021). Teacher feedback on procedural skills, conceptual understanding, and mathematical practices: A video study in lower secondary mathematics classrooms. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 110. doi: 10.1016/j.tate.2021.103593. Fulltekst i vitenarkiv
  • Stovner, Roar Bakken; Klette, Kirsti & Nortvedt, Guri-Anne (2021). The instructional situations in which mathematics teachers provide substantive feedback. Educational Studies in Mathematics. ISSN 0013-1954. 108(3), s. 533–551. doi: 10.1007/s10649-021-10065-w. Fulltekst i vitenarkiv
  • Luoto, Jennifer Maria; Stovner, Roar Bakken; Nortvedt, Guri A. & Buchholtz, Nils (2018). Methodological challenges when scaling up research on instructional quality in mathematics . I Häggström, Johan (Red.), Perspectives on professional development of mathematics teachers. Proceedings of MADIF 11 The eleventh research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education. Karlstad, January 23–24, 2018. SMDF. ISSN 978-91-984024-2-1. s. 211–220.

Se alle arbeider i Cristin

  • Stovner, Roar Bakken (2024). gptworkr: analyze text data in R with ChatGPT.
  • Stovner, Roar Bakken (2024). Bedre masterskriving – en bok for lærerstudenter.
  • White, Mark & Stovner, Roar Bakken (2023). Breakdowns in Scientific Practices: How and Why Practices Can Lead to Less than Rational Conclusions (and Proposed Solutions).
  • White, Mark & Stovner, Roar Bakken (2023). Research as an Institutional Practice: Problems and Suggested Improvements.
  • Stovner, Roar Bakken & Buchholtz, Nils Fredrik (2023). Introduksjon til matematikkdidaktikk, Introduksjon til fagdidaktikk. Universitetsforlaget. ISSN 9788215066066. s. 104–118.
  • Stovner, Roar Bakken (2022). Massive open index of scholarly papers launches. Nature. ISSN 0028-0836. doi: 10.1038/d41586-022-00138-y.
  • Stovner, Roar Bakken (2019). Conceptual and Procedural Feedback across 164 Norwegian Mathematics Lessons.
  • Stovner, Roar Bakken & Nortvedt, Guri A. (2019). Using video data to research teachers’ feedback practices – a matched comparison approach.
  • Martin, Christie; Radišić, Jelena; Stovner, Roar Bakken; Blikstad-Balas, Marte & Klette, Kirsti (2019). Exploring the use of mathematics observation tools across contexts - How do these tools shape our understanding of instructional quality when applied in different school settings? .
  • Stovner, Roar Bakken; Nortvedt, Guri A.; Buchholtz, Nils & Luoto, Jennifer Maria (2018). Symposium of Researching the Quality of Mathematics Teaching.
  • Stovner, Roar Bakken (2018). Do Mathematics-Specific and General Observation Instruments Capture Different Aspects of Instruction?
  • Stovner, Roar Bakken (2017). How Do Norwegian Mathematics Teachers Provide Feedback During Their Lessons in Lower Secondary Schools?
  • Brevik, Lisbeth M.; Gudmundsdottir, Greta Björk; Aashamar, Peter Nicolai; Barreng, Rebecca Linnéa Söderström; Dodou, Katherina & Doetjes, Gerard [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2024). Å jobbe utforskende på vg1 og vg2. Den enkelte lærers undervisning har mer å si enn fagenes egenart. Rapport 3 fra forsknings- og evalueringsprosjektet EDUCATE ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. ISSN 978-82-69249.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 15. aug. 2016 12:51 - Sist endret 23. juni 2020 12:13