Brukerveiledning for utstyr i undervisningsrom i Helga Engs hus
Kunstig intelligens og utdanning
Kunstig intelligens (KI), også ofte kalt AI (for Artificial Intelligence), har blitt et populært og viktig tema, og en kilde til bekymring innen utdanning. IDEA oppdaterer kontinuerlig informasjon og lenker for å informere, støtte bruk og for å oppdage tekst og annen utdata produsert av KI.
- Lær om de godkjente AI-verktøyene som er tilgjengelige for bruk på UiO (Whisper, Autotext og UiO ChatGPT)
- Prøv UiO ChatGPT
- Les om bruk av tjenester som benytter kunstig intelligens på UiO
Rapport om studentbruk av ChatGPT for læring ved UV
IPED-forskere Sten Ludvigsen, Anders Mørch og Rebekka B. Wagstaffe har publisert en rapport om studentbruk av ChatGPT for å støtte klasseromsundervisning. Les rapporten ved å følge lenken nedenfor.
- Lett å bruke - vanskelig å forstå: studenters samtaler og bruk av generativ KI:ChatGPT (PDF)
- Hør på Læring-podcasten Kunstig intelligens er lett å bruke, men vanskelig å forstå.
Hvordan kan KI støtte utdanning?
KI-programmer, som ChatGPT, har stort potensiale til å støtte undervisning og utdanning ved å blant annet:
- generere eksempeltekster, passasjer eller materiale for klasseromsbruk,
- hjelpe til med brainstorming,
- imøtekomme spesielle behov og læringsvansker,
- oversette engelsk materiale til andre språk.
Det dukker selvfølgelig også opp bekymringer om bruk av generativ kunstig intelligens som ChatGPT:
- Studentplagiering, juks og læringstap,
- Produksjon av partisk innhold,
- En økning av feilinformasjon.
Lær mer ved å lese en kort rapport om Exploring Generative AI Tools in Classrooms from Stanford University (PDF)
Hvordan kan jeg oppdage KI-generert tekst?
Generativ kunstig intelligens “Classifiers” er designet for å oppdage utdata produsert av KI, for eksempel tekst generert av ChatGPT.
Merk at det er flere forskjellige klassifiseringer tilgjengelig for å hjelpe med å oppdage KI-produsert tekst, men disse gjenkjenningsverktøyene er ikke perfekte eller pålitelige. Ifølge LINK, eksisterende verktøy for å avsløre bruk av KI ivaretar ikke personvern i henhold til GDPR og bør ikke anvendes. Denne teknologien har også svakheter som gjør den uegnet. For eksempel, disse verktøyene kan feil identifisere tekst generert av menneskelig og kunstig intelligens. Du må derfor være kritisk og bruke egen dømmekraft, også i hvordan du utformer dine krav og former for vurdering.
Les mer om:
- 15 ting som ChatGPT ikke klarer (Universitetet i Agder nettside)
Hvordan kan jeg respondere til bruk av KI?
LINK - Senter for læring og utdanning - gir informasjon om viktige implikasjoner KI har for høyere utdanning og gir råd om hvordan vi kan tenke rundt bruk av denne teknologien på kort og lengre sikt.
BedreUndervisning
BedreUndervisning er en Canvas-basert ressursbank laget av LINK. Der presenteres forskningsbaserte prinsipper og ideer for bedre undervisning.
Logg inn til Canvas med din UiO konto for å lære mer om:
Tips for digital og hybrid undervisning
Her kan du finne ressurser for støtte under planlegging og gjennomføring av digital og hybrid undervisning
Pedagogiske tips for digital og hybrid undervisning
UiO har flere ressurser for å hjelpe deg med digital og hybrid undervisning:
- UiO gir gode tips om gjennomføring av digital og hybrid undervisning
- Lær mer om hva som fungerer i digital undervisning fra LINK
Kommunikasjon i et digitalt og hybrid læringsmiljø
God kommunikasjon er viktig for det digitale og hybride læringsmiljøet, og for å sikre at studenten holder motivasjonen oppe mens de sitter alene hjemme eller i klasserommet.
- UiO tilbyr tips for å ha god kommunikasjon i et digitalt og hybrid læringsmiljø
- Universell Utforming er også viktig for vår digitale undervisning
Interaktivt gruppearbeid
Digitale seminarer og mindre studentgrupper gir mulighet for mer diskusjon og studentinteraksjoner
- Les flere tips under tittelen Seminarer og mindre studentgrupper
Omvendt undervisning/Flipped classroom
I omvendt undervisning eller flipped classrooms jobber studentene med innføring til fagstoffet i forkant av undervisningsøkten. I undervisningsøkten tar man i bruk studentaktive undervisningsformer.
- Lær mer om Teaching with flipped classrooms fra KURT
- Les mer om Flipped Classroom i praksis fra LINK
- Se eksempler på hvordan videoer kan bli brukt i Flipped Classrooms fra LINK
Verktøy til å skape din digitale og hybride undervisning
Digital undervisning er skapt fra bruk av digitale verktøy. Her har vi samlet diverse verktøy og brukerinstrukser for å støtte deg når du skal lage digitale eller hybride undervisningssituasjoner.
Digitale verktøy tilgjengelig på UiO
UiO gir deg tilgang til flere digitale verktøy for bruk i digital og hybrid undervisning
- Liste over verktøy til digital undervising tilgjengelig på UiO
Opptak av forelesninger
Lær å ta opp egne forelesninger. UiO anbefaler to programmer for videoopptak av forelesninger:
- PowerPoint
- Panopto
Opptak med PowerPoint
Du kan ta opp forelesningen din direkte fra PowerPoint på din PC eller Mac.
- Microsoft Customer Support tilbyr brukerinstruks for å ta opp videoer med PowerPoint for:
- PowerPoint Office 365 (Windows og Mac)
- PowerPoint 2013-2019 (Windows)
- PowerPoint 2019 (Mac)
- PowerPoint Nett
Opptak med Panopto
Panopto er et videoopptak- og redigeringsprogram
- Last ned Panopto på UiO
- UiO tilbyr brukerinstruks for å bruke Panopto som en underviser, dette inkluderer hvordan du kan:
- Ta opp videoer med Panopto
- Sette opp Panopto med Canvas
Autotekst - tale-til-tekstprogram
UiO har oppdatert Autotekst, UiOs eget tale-til-tekstprogram, med forbedret AI som er i stand til automatisk transkribering og teksting av videoer og lyd. Den nyeste versjonen fungerer godt på norsk tale, også med hensyn til dialekter, i tillegg til engelsk.
Last opp dine videoer
Last opp videoer til Canvas
- Forelesningsvideoer kan:
- Panopto kan integreres med Canvas for direkte opplasting til ditt Canvas emne
Canvas
UiO bruker Canvas som en digital læringsplattform for emner.
UiO tilbyr:
- Informasjon om undervisning med Canvas
- Veiledning slik at du kan bli kjent med Canvas
- Et kurs i Canvas for å lære Canvas A-Å
Verktøy for interaktiv digital og hybrid undervisning
Din UiO-konto gir deg tilgang til flere digitale verktøy som kan brukes for å skape interaksjoner med studenter under digital og hybrid undervisning. Zoom Polls, MentiMeter, og Samtavla/TalkWall støtter interaksjon og tilbakemeldinger mellom deg og studentene.
Bruk av Zoom
Zoom kan brukes for å skape interaktiv undervisning. Zoomavstemning (Zoom polls) gir deg muligheten til å enkelt få tilbakemeldinger fra studentene.
Bruk av Zoom på UiO
- Zoom er en digital møte- og klasseromsplattform
- Zoom kan installeres og bli brukt med din UiO konto
- UiO tilbyr:
Bruk av Zoom for digital og hybrid undervisning: Zoomavstemning
Bruk av MentiMeter
MentiMeter er en digital plattform for å skape studentengasjement i klassen.
Bruk av MentiMeter på UiO
- UiO lisenserer MentiMeter for bruk av undervisere
- UiO:HelpDesk gir tilgang og for MentiMeter
- LINK tilbyr videoer om:
Bruk av MentiMeter for digital og hybrid undervisning
- Lære å lage presentasjoner i MentiMeter
- Lær å lage avstemninger i MentiMeter
- MentiMeter kan integreres med:
- PowerPoint
- Zoom
- Microsoft Teams
Bruk av Samtavla/Talkwall
Samtavla/Talkwall er laget for å engasjere og involvere studenter i felles læringssamtaler.
Bruk av Samtavla/Talkwall på UiO
- SamTavla/TalkWall er tilgjengelig gjennom UiO
- SamTavla/Talkwall tilbyr brukerinstrukser for undervisere
Bruk av Samtavla/Talkwall for digital og hybrid undervisning
- Se filmen Kom i gang med Samtavla
- SamTavla/TalkWall tilbyr en PDF fil med tips for bruk i digital undervising
- Se filmen å lære om hvordan Samtavla/Talkwall kan integreres med Zoom
Universell utforming
Et mål er å gjøre undervisningen tilgjengelig for flest mulig studenter. Universell utforming handler om å utforme produkter, omgivelser og digitalt innhold på en slik måte at det kan brukes av alle mennesker i så stor utstrekning som mulig, uten behov for individuell tilpasning.
Her finner du ressurser for å hjelpe deg å lage universelt utformet undervisningsmateriell, PowerPoint presentasjoner, Canvas sider, og andre digitale undervisningsmaterialer.
Universell utforming av undervisningsmateriell
Undervisningsmateriell kan ta flere forskjellig former. UiO tilbyr veiledning til universelt utformert innhold av undervisningsmateriell, inkludert:
- Overskrift og tittel
- Lenker
- Språk
- Bilder, grafikk, tabeller, videoer, og lyd
- Farger og kontrast
- Dokumenter (PDF, Word, PowerPoint)
Veiledningsvideoer om universell utforming av undervisningsmaterialer er tilgjengelig gjennom Pope Tech kanalen på YouTube (engelsk lenke)
Sjekklister for universell utforming
Lovisenberg diakonale høgskole har publisert sjekklister for universell utforming av digitale dokumenter, media, og ressurser:
- Microsoft Word
- PowerPoint
- Excel
- PDF-dokumenter
- Canvas
- Panopto
- Mentimeter
- Video
- Podcast og audio
Universell utforming av PowerPoint
PowerPoint inkluderer funksjoner for å støtte universelt utformede presentasjoner:
- Lær om hvordan du kan gjøre PowerPoint-presentasjoner tilgjengelige for personer med funksjonshemninger
- Bruk Tilgjengelighetskontroll funksjon i PowerPoint
- Se videoer om råd og bruk av funksjoner for universell utforming i PowerPoint (Engelsk tale med norsk undertekst), inkuldert:
- Opprette lysbilder med en tilgjengelig leserekkefølge
- Forbedre tilgjengeligheten til bilder i PowerPoint
- Bruke flere tilgjengelige farger og stiler i lysbilder
- Lage lysbilder til personer med dysleksi
Universell utforming av Canvas
- Veiledningsvideoer fra Pope Tech om bruk av Canvas tilgjengelighetskontroll-funksjon (engelsk videospilleliste)
- Fem raske tips for mer universelt utformet innhold i Canvas
- Ta et e-kurs i Canvas om universell utforming av dokumeter og nettsider
Ally Accessibility Checker i Canvas
Canvas-kursets tilgjengelighet forbedres også ved å bruke den integrerte Ally-tilgjengelighetskontrollen.
Ally tilbyr flere nyttige funksjoner, som for eksempel:
- Gir deg tilbakemelding om tilgjengeligheten til kursinnholdet ditt
- Veileder deg gjennom å fikse tilgjengelighetsproblemer
- Tilbyr studenter alternative formater for å se eller få tilgang til Canvas-kursinnhold
Mer støtte for bruk av Ally er tilgjengelig på:
- Ally hurtigstart og hjelpeside for instruktør
- Ally hjelpeside for studenter
- Hva er Ally? på UiO ansatte siden
Autotekst - tale-til-tekstprogram
UiO har oppdatert Autotekst, UiOs eget tale-til-tekstprogram, med forbedret AI som er i stand til automatisk transkribering og teksting av videoer og lyd. Den nyeste versjonen fungerer godt på norsk tale, også med hensyn til dialekter, i tillegg til engelsk.
Andre ressurser for universell utforming i digital undervisning
- Les mer om universell utforming i undervisning ved UiO
- Videre veiledning for universell utforming av digitalt undervisningsmateriell
- Bruk autotekst med videoer for automatisk transkribering av tale til tekst
Medieproduksjon for undervisning
IDEA samarbeider med medieproduksjonstjenester ved UiO for å øke UV-ansatte sin kapasitet til medieproduksjon for undervisning. Det er mulig for deg å få støtte til medieproduksjon, eller låne teknisk utstyr.
Finn mer informasjon om medieproduksjonstjenester og kontaktinformasjon gjennom:
- LINK - Medieproduksjon
- Les under Dette kan vi hjelpe deg med!
- Ta kontakt
- HF:Studio - Medieproduksjon
- Oslo SPeLL - Forskningsstøtte og teknisk utstyr
- TLVLab - Forskningsstøtte og teknisk utstyr
Studentmedvirkning
Studentmedvirkning er viktig for å skape et godt læringsmiljø og for å holde studentenes motivasjon oppe. Dette er også et av målene i UVs årsplan (2022-2024).
Involver studentene som læringsassistenter
LINK forteller at ansettelse av studenter kan fungere godt, men da er det viktig at:
- aktivitetene er godt integrert i emne eller program
- rollene er tydelige
- det gis både fagspesifikk og pedagogisk opplæring
- jevnlig dialog mellom de ansatte studentene, faglærer, og studieadministrasjonen
LINK tilbyr:
- Råd til undervisere for å involvere læringsassistenter i emnet
- Ressurser til opplæring og for å styrke kompetansen til læringsassistenter
- Lenker til ressurser fra læringsteder i Norge og internasjonalt
Involver studentene i utvikling av undervisningsdesign
Studentene og læringsassistenter er viktige bidragsytere for å skape et godt læringsmiljø.
LINK tilbyr:
- Informasjon om hvordan studenters gruppearbeid og læringsaktiviteter skaper læringsmiljø
- Informasjon om hvordan læringsassistenter kan støtte digital og hybrid undervising
Learning Assistant Alliance tilbyr:
- Informasjon om hvordan læringsassistenter kan støtte og utvikle et digitalt læringmiljø
Involver studentene i forskning
Kunne du tenke deg å involvere studenter i egen forskning? Lær fra erfaringene til de som har koblet forskning og utdanning:
- Les om forskningsfelleskap fra et masteremne ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
- Høre Lisbeth M. Brevik (ILS) og student Vilde Matilde Skram fortelle om sine erfaringer i podkasten NOKUT-Podden
Vurderingspraksis
Hvordan skal man tenke når det gjelder eksamen? Hvordan kan vi gi gode tilbakemeldinger som hjelper studentene videre? Vi kan tenke nytt om eksamensformer.
Tips og råd for vurdering og eksamen
UiO tilbyr tips og råd for å planlegge både skriftlige og muntlige digitale eksamener, dette inkluderer:
- Læringsmål
- Skriftlig individuell hjemmeeksamen
- Gruppeinnlevering
- Digitale flervalgsoppgaver og quiz
- Mappevurdering
- Muntlig eksamen
Eller les mer om pedagogiske tips til vurdering og eksamen
Digital Videocaseeksamen
Er du interessert i å bruke videocaseeksamen? Her viser vi en demonstrasjon av formatet til videocaseeksamen.
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning har forberedt en demo av videocaseeksamen for PPU, dette inkluderer:
- Oppgaveformulering og videoklippene som bli valget til eksamen
- Vurderingskriterier til eksamen
Labene ved UV - opplæring og utvikling
UV fakultetet har tre spesialiserte laber som bistår både ansatte og studenter der ulike digitale løsninger knyttet til forskning inngår:
IDEA samarbeider med alle labene og instituttene på UV for å utvikle et felles opplæringsprogram til studenter og ansatte.