English version of this page

Disputas: Wangqiong Ye

Master Wangqiong Ye ved CEMO - Senter for pedagogiske målinger  vil forsvare sin avhandling "Academic Resilience in International Education Studies Validity Challenges and Methodological Considerations" for graden Philosophiae Doctor (ph.d.).

Bilde av kandidaten

Tid og sted for prøveforelesning

Prøveforelesning

Bedømmelseskomité

  • 1. Opponent: Professor Andrew Martin, School of Education, University of New South Wales, Australia
  • 2. Opponent: Professor Kajsa Hansen Yang, Institusjon for pedagogikk og spesialpedagogikk, Gøteborg Universitet, Sverige 
  • Komiteleder: Førsteamanuensis Francis Vergunst, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo, Norge

Leder av disputas

Professor Ronny Scherer, CEMO - Senter for pedagogiske målinger, Universitetet i Oslo, Norge

Veileder

  • Professor Sigrid Blömeke, CEMO - Senter for pedagogiske målinger, Universitetet i Oslo, Norge
  • Professor Rolf Vegar Olsen, CEMO - Senter for pedagogiske målinger, Universitetet i Oslo, Norge

Sammendrag

Denne artikkelbaserte avhandlingen fokuserer på akademisk motstandsdyktighet i internasjonale studier ved hjelp av internasjonale storskala-undersøkelser. Den undersøker teoretiske, empiriske og metodologiske aspekter ved å definere og utforske akademisk motstandsdyktighet på tvers av land. De empiriske undersøkelsene brukte bekreftende faktoranalyse, strukturell ligningsmodellering og latent profilanalyse for å analysere data fra spørreskjemaer besvart av elever, lærere og rektorer i PISA 2015 og TIMSS 2019. Resultatene fremhever betydningen av skole- og klasseromsforhold for å fremme akademisk motstandsdyktighet. Denne avhandlingen understreker betydningen av å ta hensyn til kontekstspesifikke egenskaper når man studerer akademisk motstandsdyktighet på tvers av land i internasjonale innstillinger. Denne studien bidrar til å operasjonalisere akademisk motstandsdyktighet i internasjonale studier og utforsker metoder for å undersøke innvirkningen av beskyttende faktorer på tvers av forskjellige land. Arbeidet ble utført ved Senter for utdanningsmåling (CEMO), Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo

Publisert 6. feb. 2024 10:45 - Sist endret 28. feb. 2024 10:46