Tid og sted for prøveforelesning
Bedømmelseskomité
- 1. Opponent: Professor Andrew Martin, School of Education, University of New South Wales, Australia
- 2. Opponent: Professor Kajsa Hansen Yang, Institusjon for pedagogikk og spesialpedagogikk, Gøteborg Universitet, Sverige
- Komiteleder: Førsteamanuensis Francis Vergunst, Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo, Norge
Leder av disputas
Professor Ronny Scherer, CEMO - Senter for pedagogiske målinger, Universitetet i Oslo, Norge
Veileder
- Professor Sigrid Blömeke, CEMO - Senter for pedagogiske målinger, Universitetet i Oslo, Norge
- Professor Rolf Vegar Olsen, CEMO - Senter for pedagogiske målinger, Universitetet i Oslo, Norge
Sammendrag
Denne artikkelbaserte avhandlingen fokuserer på akademisk motstandsdyktighet i internasjonale studier ved hjelp av internasjonale storskala-undersøkelser. Den undersøker teoretiske, empiriske og metodologiske aspekter ved å definere og utforske akademisk motstandsdyktighet på tvers av land. De empiriske undersøkelsene brukte bekreftende faktoranalyse, strukturell ligningsmodellering og latent profilanalyse for å analysere data fra spørreskjemaer besvart av elever, lærere og rektorer i PISA 2015 og TIMSS 2019. Resultatene fremhever betydningen av skole- og klasseromsforhold for å fremme akademisk motstandsdyktighet. Denne avhandlingen understreker betydningen av å ta hensyn til kontekstspesifikke egenskaper når man studerer akademisk motstandsdyktighet på tvers av land i internasjonale innstillinger. Denne studien bidrar til å operasjonalisere akademisk motstandsdyktighet i internasjonale studier og utforsker metoder for å undersøke innvirkningen av beskyttende faktorer på tvers av forskjellige land. Arbeidet ble utført ved Senter for utdanningsmåling (CEMO), Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo