English version of this page

Er GPA rettferdig? En undersøkelse av vanskeligheter mellom fag ved bruk av norske registerdata (ph.d.-prosjekt)

Å sikre konsistens i vanskeligheter på tvers av GPA -emner er viktig for å opprettholde tilliten til Norges universitetsopptaksprosess. Studier i utlandet rapporterte imidlertid betydelige forskjeller mellom vanskelighetsgrader, og effektivt straffet kandidater i fag med strengere karaktersystemer. Ved å oppdage vanskeligheter mellom fagene, utforsker dette prosjektet.

Bildet kan inneholde: servise, mat, servise, rangpur, drikkevarer.

Ikke alle eksamensfag er like. Hvordan kan man sikre rettferdig karaktersnitt?

Illustrasjon: Colourbox.

Om prosjektet

Dette prosjektet bruker item response theory for å fastslå vanskelighetsparameteren for hvert GPA-emne og sammenligne dem for inkonsekvens. Deretter undersøker den mulige statistiske teknikker for å kalibrere emnevansker til en felles skala for å sikre ingen straff eller fordeler i fagvalg utover personlig kompetanse.

For mer informasjon, gå til den engelske prosjektisiden.

Publisert 7. okt. 2021 13:24 - Sist endret 4. okt. 2023 12:36

Prosjektleder