MapIE Oversikt over longitudinelle data om ulikheter i utdanning

Barn leker i gjørma.

Illustrasjonsbilde av Ben Wicks, Unsplash.

Varighet:
01.03.2024–29.02.2028

MapIE-prosjektet har som mål å identifisere mekanismer som forårsaker ulikheter i utdanning, og hvilke tiltak som kan kompensere for dem.

Kontaktpersoner

Tenk om vi kunne lukke gapet i utdanningsmessige ulikheter og sikre at alle elever har en fair sjanse til å lykkes. Det er akkurat dette vårt team jobber mot. Gjennom en systematisk gjennomgang av longitudinelle studier vil vi avdekke de mest effektive mekanismene og tiltakene for å fremme prestasjoner og trivsel i forskjellige utdanningskontekster. Vi skal også lage en offentlig metadata-database for å kartlegge eksisterende longitudinelle data, analysere offentlige datasett for å identifisere de beste politiske tiltakene og tiltakene for å takle utdanningsmessige ulikheter, og lage et offentlig rammeverk for å studere utdanningsmessige ulikheter longitudinelt i fremtidige studier, under hensyntagen til rollen til lokale kontekster, men med mål om sammenlignbarhet på europeisk nivå.

Arbeidspakker

Prosjektet har syv sammenhengende arbeidspakker:

  • AP1: Prosjektstyring
  • AP2: Litteraturgjennomgang
  • AP3: Rammeverk for datakartlegging
  • AP4: Datakartlegging og datahåndtering
  • AP5: Effektive tiltak og politiske tiltak
  • AP6: Rammeverk for fremtidige longitudinelle studier
  • AP7: Formidling, utnyttelse, kommunikasjon

Universitetet i Oslo koordinerer pakke nummer 2. I denne pakken har vi som mål å gjennomføre en systematisk gjennomgang for å kartlegge og beskrive eksisterende forskning på utdanningsmessige ulikheter hos elever i grunnskolen og videregående skole.

Prosjektkoordinering

Universitetet i Tammerfors koordinerer og leder prosjektet sammen med forskere fra flere institusjoner innenfor feltet storstilt utdanning. Prosjektet involverer eksperter fra Universitetet i Helsingfors, Utdanningsforskningsinstituttet i Finland (FFIV), Universitetet i Gøteborg, Universitetet i Szeged, Goethe-Universität Frankfurt am Main og Universitetet i Oslo.

Institusjon Teamleder
Tampere University  Prof. Mari-Pauliina Vainikainen 
University of Helsinki  Dr. Meri Lintuvuori 
Finnish Education Evaluation Centre  Researcher Jukka Marjanen
University of Oslo  Prof. Rolf Vegar Olsen 
University of Gothenburg  Prof. Monica Rosén 
University of Szeged  Prof. Gyöngyvér Molnár 
Goethe University of Frankfurt

Prof. Samuel Greiff

Se mer informasjon: 

Deltakere

Finansiering

European Research Counsil

Funded by the European Union (ERC). Views and opinions expressed are however those of the author(s) only and do not necessarily reflect those of the European Union or the European Research Council Executive Agency. Neither the European Union nor the granting authority can be held responsible for them.

English version of this page
Publisert 12. apr. 2024 09:33 - Sist endret 24. apr. 2024 07:58