Tenk om vi kunne lukke gapet i utdanningsmessige ulikheter og sikre at alle elever har en fair sjanse til å lykkes. Det er akkurat dette vårt team jobber mot. Gjennom en systematisk gjennomgang av longitudinelle studier vil vi avdekke de mest effektive mekanismene og tiltakene for å fremme prestasjoner og trivsel i forskjellige utdanningskontekster. Vi skal også lage en offentlig metadata-database for å kartlegge eksisterende longitudinelle data, analysere offentlige datasett for å identifisere de beste politiske tiltakene og tiltakene for å takle utdanningsmessige ulikheter, og lage et offentlig rammeverk for å studere utdanningsmessige ulikheter longitudinelt i fremtidige studier, under hensyntagen til rollen til lokale kontekster, men med mål om sammenlignbarhet på europeisk nivå.
Arbeidspakker
Prosjektet har syv sammenhengende arbeidspakker:
- AP1: Prosjektstyring
- AP2: Litteraturgjennomgang
- AP3: Rammeverk for datakartlegging
- AP4: Datakartlegging og datahåndtering
- AP5: Effektive tiltak og politiske tiltak
- AP6: Rammeverk for fremtidige longitudinelle studier
- AP7: Formidling, utnyttelse, kommunikasjon
Universitetet i Oslo koordinerer pakke nummer 2. I denne pakken har vi som mål å gjennomføre en systematisk gjennomgang for å kartlegge og beskrive eksisterende forskning på utdanningsmessige ulikheter hos elever i grunnskolen og videregående skole.
Prosjektkoordinering
Universitetet i Tammerfors koordinerer og leder prosjektet sammen med forskere fra flere institusjoner innenfor feltet storstilt utdanning. Prosjektet involverer eksperter fra Universitetet i Helsingfors, Utdanningsforskningsinstituttet i Finland (FFIV), Universitetet i Gøteborg, Universitetet i Szeged, Goethe-Universität Frankfurt am Main og Universitetet i Oslo.
Institusjon | Teamleder |
---|---|
Tampere University | Prof. Mari-Pauliina Vainikainen |
University of Helsinki | Dr. Meri Lintuvuori |
Finnish Education Evaluation Centre | Researcher Jukka Marjanen |
University of Oslo | Prof. Rolf Vegar Olsen |
University of Gothenburg | Prof. Monica Rosén |
University of Szeged | Prof. Gyöngyvér Molnár |
Goethe University of Frankfurt |
Prof. Samuel Greiff |
Se mer informasjon:
- https://cordis.europa.eu/project/id/101132474
- MapIE - Mapping of Longitudinal data of Inequalities in Education | Tampere universities (tuni.fi)
- Mapping of Longitudinal data of Inequalities in Education (MapIE) | University of Gothenburg (gu.se)
- Mapping of Longitudinal data of Inequalities in Education (MapIE) | Finnish education evaluation centre (Karvi)