Utvikling av motivasjon og ferdigheter i matematikk i grunnskolen

Forberedelser til hovedstudien er i gang, og vi jobber for tiden med piloteringer av de forskjellige verktøyene vi skal bruke.

Oversiktsbilde over piloteringer av verktøy som skal benyttes.

Oversiktsbilde over piloteringer av verktøy som skal benyttes.

Den første delen av prosjektet går fra våren 2018 til våren 2019 og har hvert sitt hovedmål:

Datainnsamlingen våren 2018 var en pilotering i liten skala av et spørreskjema som skal brukes til å måle motivasjon knyttet til matematikkfaget. Spørreskjema ble prøvd ut i både 5. og 9. trinn, gjennom vanlig administrering og høyt-tenknings intervjuer for å undersøke hvordan de oversatte og tilpassede komponentene fungerte.

Datainnsamlingen høsten 2018 vil gjøre det mulig å koble de nasjonale prøvene i regning for 5. og 8. trinn. Dette skal gjennomføres ved å samle inn data om matematikkprestasjoner hos elever på 6. og 7. trinn gjennom at de får en alderstilpasset versjon av nasjonale prøver i regning.

Datainnsamlingen for våren 2019 skal kvalitetssikre måleinstrumentene for motivasjon knyttet til matematikkfaget. Det vil være spesielt viktig å undersøke i hvilken grad måleinstrumentene måler det samme i forskjellige aldersgrupper. Denne datainnsamlingen vil gjøres i 5., 7. og 9. trinn. 

Pilotering av verktøy som skal benyttes i neste trinn av prosjektet.

I den neste delen av prosjektet vil et multi-kohort design som vist over bli brukt for å studere utviklingen over tid for norske elevers motivasjon i matematikkfaget og prestasjoner på de nasjonale prøvene i regning. Ved bruke av flere kohorter vil vi over en to-års periode få muligheten til å studere utviklingen fra 5. til 9. trinn. Denne delen av prosjektet har som hovedhensikt å undersøke utviklingen og samspillet mellom motivasjon og kompetanse over tid innenfor matematikkfaget, med spesielt fokus på overgangen fra grunnskolen til ungdomstrinnet.

Prosjektet er motivert blant annet av internasjonale studier som har vist en veldig sterk forbedring av norske elevers matematiske ferdigheter på grunnskolen de siden 2003. Denne forbedringen ser derimot ikke til å ha forplantet seg oppover til ungdomstrinnet, hvor vi ser en moderat forbedring i samme tidsperiode. I tillegg ser vi at norske (og internasjonale) elever er konsekvent mindre motivert i matematikkfaget ettersom de blir eldre, en effekt som vi har som ambisjon om å studere nøye gjennom dette prosjektet.

Av Henrik Galligani Ræder
Publisert 19. sep. 2018 15:55 - Sist endret 22. mai 2023 13:24