Rolf Vegar Olsen blir medlem i nytt offentlig utvalg

Professor og nestleder ved CEMO, Rolf Vegar Olsen, er i Statsråd oppnevnt til å sitte i et nytt offentlig utvalg som skal foreslå endringer i prøver og undersøkelser i skolen.

Bilde av Rolf Vegar Olsen.

Professor Rolf Vegar Olsen, CEMO. Foto: Øystein Andresen/UiO.

Dette ble kunngjort i en pressemelding fra Regjeringen.

Rolf Vegar Olsen har lang erfaring fra forskning på vurderingssystemet i norsk skole, som inkluderer forskning på nasjonale prøver og eksamen, og måling av elevers kunnskap og ferdigheter, kompetanse og holdninger.

─ Det er omtrent 20 år siden nedsettelsen av det forrige «kvalitetsutvalget», det såkalte Søgnen-utvalget. Dette utvalget kom med en rekke tydelige anbefalinger som nærmest umiddelbart slo inn i norsk skole. Jeg er derfor ydmykt begeistret for å komme i gang med arbeidet i det nye utvalget som skal se på styrker og svakheter ved det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet, sier Rolf Vegar Olsen.

Kunnskapsminister Tonje Brenna sier at det nå må tenkes nytt i forhold til vurderinger i skolen, basert på både Fagfornyelsen og nye læreplaner. Regjeringen vil ha mer fokus på variert og praktisk opplæring for elevene, for å øke trivselen. Det skal også legges til rette for mer handlingsrom for lærere og skoleledere.

Utvalget skal levere en NOU i to deler, hvorav den første kommer i 2023.

Tine Sophie Prøitz, professor ved Universitetet i Sørøst-Norge blir leder av utvalget, og de øvrige medlemmene består av:

Lærer Henning Hansen, Lyngen

Fagsjef Wenche Bakkebråten Rasen, Jessheim