Kvalitetsutviklingsutvalgets NOU levert

Sluttrapporten fra Kvalitetsutviklingsutvalget ble overlevert til kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun 13. november. Senterleder ved CEMO, Rolf Vegar Olsen, har sittet i utvalget.

Bildet kan inneholde: skjegg, vindu, kjole skjorte, lydutstyr, talsperson.

Professor og senterleder ved CEMO, Rolf Vegar Olsen, har sittet i det offentlig utnevnte utvalget. Foto: Shane Colvin/UiO.

Utvalget leverte tidligere i år en delinnstilling. Dette var et kunnskapsgrunnlag om kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling i den norske skolen NOU 2023: 1 - regjeringen.no. I dette grunnlaget slås det fast at dagens system har vokst over tid , det er svært omfattende og bærer preg av å være fragmentert. Videre viser flere undersøkelser at dagens verktøy ikke blir brukt, og heller ikke er anerkjent, av alle aktørene i skolen. Det offentlige utvalget har vært ledet av Tine Sophie Prøitz, professor ved Universitetet i Sørøst-Norge med representanter fra de mest sentrale partene i skole-Norge.

Kvalitetsutvikling som hovedpremiss

I hovedinnstillingen, som nå er overlevert kunnskapsministeren, er det foreslått et nytt system for kvalitetsutvikling. Det er behov for et tydelig skifte i tenkningen om kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling på alle nivåer. Det settes også fokus på samspillet mellom elever og lærere, dialog mellom skoleeier og skoler, med fokus på samarbeid og tillit.

─ Jeg ser at de første overskriftene i media er at «eksamen i grunnskolen foreslås avviklet» – og det er jo forståelig siden dette er et kontroversielt forslag. Men jeg håper at oppmerksomheten etter hvert rettes mot andre og enda mer dyptgripende forslag til endringer i utvalgets rapport, sier Rolf Vegar Olsen.

En grunnleggende forutsetning for utvalgets forslag om å avvikle eksamen er at det utvikles varige strukturer for støtte til lærernes arbeid med vurdering og karaktersetting. Utvalget begrunner dette med at de karakterene som lærerne selv setter, er basert på langt rikere informasjon om elevenes læringsutbytte. Karakterene som lærerne setter, representerer også om lag 90 % av sluttvurderingen – og de har derfor langt større konsekvenser for elevene enn karakterene på et fåtall eksamener.

Nye tiltak for en ny tid

Utvalget har foreslått et stort antall tiltak. Blant disse finner vi et forslag om å avvikle Elevundersøkelsen og erstatte dette med en ny skolemiljøundersøkelse. Det foreslås også å erstatte dagens nasjonale prøver med nye læringsstøttende prøver. Videre foreslås det å utrede behovet for en ressursbank med nasjonalt kvalitetssikrede verktøy for å vurdere elevenes læring og trivsel, inkludert verktøy for å jobbe mer systematisk for å fange opp og følge opp alvorlige hendelser knyttet til trakassering og mobbing.

Universitetene tildeles også en viktig rolle framover. Utvalget påpeker blant annet at lærerutdanningene bør forsterke opplæring knyttet til sluttvurdering og opplæring i hvordan lærere sammen med andre aktører kan ta enda mer aktivt eierskap i det lokale kvalitetsutviklingsarbeidet. Utvalget foreslår også at Forskningsrådet utvikler et forskningsprogram om kvalitetsutvikling i sin portefølje, gjerne i form av prosjekter hvor forskere og skoler/skoleeiere inngår partnerskap.

Utvalgets medlemmer

Rapporten kan leses i sin helhet på regjeringens nettsider: NOU 2023: 27 - regjeringen.no (ekstern lenke)

Tips til arrangement: Frokostmøte om kvalitetsutvikling og læringsanalyse fredag 24. november, i regi av FIKS, UiO

Publisert 14. nov. 2023 14:38 - Sist endret 9. apr. 2024 15:19