Rolf Vegar Olsen blir medlem i dansk ekspertgruppe

Professor Rolf Vegar Olsen ved CEMO skal sitte i en ekspertgruppe som skal utarbeide faglige anbefalinger for den danske Folkeskolens Nationale Færdighetstest og for en rekke andre frivillige prøver.

Bilde av Rolf Vegar Olsen.

Professor Rlf Vegar Olsen, CEMO. Foto: Øystein Andresen/UiO.

Det er det danske Børne- og undervisningsministeriet ved minister Mattias Tesfaye som har nedsatt gruppen som nå tar fatt på dette arbeidet.

Ekspertgruppen oppgave og formål

Det er i fagene dansk (lesing) og matematikk at ekspertgruppen skal utarbeide anbefalinger for innhold og utforming av Folkekskolens Nationale Færdighetstest og andre tester. Som utgangspunkt skal de utarbeide anbefalinger innen disse fire temaene:

• Rammer for testens faglige innhold
  • Rammer for hvordan testresultatene skal brukes
  • Kriterier for testens psykometriske egenskaper
  • Rammer for hvordan man gjennomfører testene

Formålet er å sikre et solid faglig grunnlag for utformingen av disse testene, og ekspertgruppens anbefalinger vil bli tatt med i Børne- og undervisningsministeriets videre arbeid med utvikling av tester.

─ Innretningen for disse prøvene er allerede i stor grad bestemt før gruppen skal begynne arbeidet. På mange måter er det de siste detaljene vi skal bidra til å få på plass. Men dette er likevel et viktig arbeid fordi det har vært en del uro og uenighet om de tidligere prøvene som har eksistert i den danske grunnskolen, forteller Rolf Vegar Olsen.

Ekspertgruppens sammensetning

Det er i alt 18 medlemmer i ekspertgruppen, som består av både forskere, lærere, en skoleleder, en elev og en representant fra forvaltningen. Gruppen skal ledes av professor Petter Dahler-Larsen ved Københavns Universitet. Rolf Vegar Olsen er eneste medlem som ikke kommer fra Danmark.

Ekspertgruppen har sitt første møte fredag 10. mars og skal levere sine anbefalinger i august 2023.

Les mer om ekspertgruppens mandag og sammensetning her.

Publisert 9. mars 2023 08:45 - Sist endra 9. mars 2023 09:42