Ronny Scherer på prestisjefylt liste

Professor Ronny Scherer ved CEMO er på listen over forskere som publiserte mest i Norge i 2022.

Bilde av professor Ronny Scherer.

Professor Ronny Scherer ved CEMO er på publiseringstoppen i Norge. Foto: Shane Colvin/UiO.

Nylig publiserte Khrono en liste over de 100 forskerne i Norge som publiserte mest i 2022. Blant disse finner vi våre egen professor Ronny Scherer på en 94. plass.

Senterleder Rolf Vegar Olsen er veldig fornøyd med at Ronny Scherer er på listen og forteller at Scherer ikke bryr seg nevneverdig om slike rangeringer, men at han heller er opptatt av å presentere resultatene av den forskningen han gjør.

– Ronny Scherer er en fremragende forsker som publiserer viktig arbeid i fronten av sitt fagfelt. I tillegg vil jeg framheve at han inkluderer mange stipendiater og postdoktorer ved CEMO og andre institutter på UV-fakultetet i sin forskning. Og på lang sikt er det jo dette kanskje Scherers viktigste bidrag til et fagmiljø som er relativt lite, spesielt i Norge, sier Olsen.

Scherer selv mener at dette skyldes godt samarbeid, innspill og tilbakemeldinger fra kolleger og samarbeidspartnere. Han sier også at mange av artiklene ikke ville blitt publisert uten slik støtte underveis i arbeidet.

– Ofte ser vi bare på rangering og suksess når det kommer til akademiske publikasjoner, uten å tenke over alle små og store utfordringer man støter på underveis i arbeidet. Jeg har mistet tellingen på hvor mange av mine artikler som har blitt avvist, med eller uten en god begrunnelse, forteller Scherer.

Ronny Scherer ble kreditert med 14,2 publiseringspoeng for sine publikasjoner i 2022. Dette er langt høyere en snittet for universitets- og høgskoleansatte, som i fjor var på 1,7 publiseringspoeng.

Rangering og publiseringspoeng

Rangeringen på denne listen tar utgangspunkt i antall publiseringspoeng. Men hva er egentlig publiseringspoeng?

Når en forsker publiserer forskningen sin i anerkjente tidsskrifter godkjent av det norske Universitets- og høgskolerådet gir det publiseringspoeng til institusjonen forskeren jobber ved. Publisering i et såkalt nivå 1-tidsskrift gir ett publiseringspoeng, mens publisering i nivå 2-tidsskrifter, de 20% beste på et fagområde, gir tre publiseringspoeng.

Disse publiseringspoengene har fram til nå blitt omregnet i kroner som igjen har ført til at institusjonen får penger fra staten. Regjeringen har varslet at publisering av vitenskapelige artikler ikke lenger skal gi økonomisk uttelling. De understreker imidlertid at publikasjoner fortsatt skal registreres og rapporteres, men det er foreløpig uklart om det regnes ut publiseringspoeng.

Flere UV-forskere publiserer mye

Khrono viser i samme artikkel til HK-direktoratets liste over de 300 forskerne med flest publiseringspoeng i tidsrommet 2019-2022. I tillegg til Ronny Scherer, finner vi også tidligere professor og senterleder ved CEMO Sigrid Blömeke, samt professor emeritus Ivar Bråten ved Institutt for pedagogikk.

Publisert 11. aug. 2023 13:14 - Sist endret 9. apr. 2024 15:19