Arrangementer - Side 21
Seminaret er et samarbeid mellom Institutt for spesialpedagogikk (ISP, UiO) og Statped. Vi vil presentere nyere forsknings- og utviklingsarbeid relevant for det pedagogiske arbeidet med flerspråklige barn i barnehage og tidlig grunnskole.
Master Jarmila Bubikova-Moan vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.
Torsdag 23. november 2017
Avhandlingens tittel er:
Discursive portraits of language, literacy and learning: emerging bilinguals in Norway.
Hva kan evnetesting (intelligenstest) si om elevers potensiale og hverdagsfungering? Hva måler en evnetest? Hvilken betydning har evnetester i spesialpedagogisk praksis for personer med utviklingshemming? Dette er spørsmål som seminaret belyser fra ulike perspektiver.
Doktorgradsstipendiat Christiane Haukedals prosjekt har arbedistittelen:
"Quality of life in children who are deaf or hard of hearing: The impact of language skills"
Doktorgradsstipendiat Veerle Garrels prosjekt har arbeidstittelen: "Selvbestemmelse for elever med lett utviklingshemming"
The research group Child, Language and Learning (CLL) at Department of Special Needs Education is hosting an open lecture on dyslexia. The Department has invited an internationally leading figure in the study of cognitive and reading difficulties, Professor Pierluigi Zoccolotti, Department of Psychology, Sapienza University, Rome.
Stipendiat Veerle Garrels holder forelesning på Faglig-pedagogisk dag
Førsteamanuensis Melanie Kirmess holder forelesning på Faglig-pedagogisk dag
Professor Øistein Anmarkrud holder forelesning på Faglig-pedagogisk dag
Kurs med professor emeritus Edvard Befring, i regi av Bro Aschehoug som handler om å gjøre elevene rustet til å møte fremtidens muligheter, utfordringer og påkjenninger.
Cand.polit. Hilde Christine Hofslundsengen vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.
Onsdag 27. september 2017
Avhandlingens tittel er:
Betydningen av barns oppdagende skriving i barnehagen. En kvasi-eksperimentell intervensjonsstudie.
Cand.polit. Inga Staal Jenset vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.
Mandag 18. september 2017
Avhandlingens tittel er:
Practice-Based Teacher Education Coursework: An Examination of the Extent and Characteristics of How Teacher Education Coursework Is Grounded in Practice Across Six Teacher Education Programs in Finland, Norway and California, US.
The University of Oslo (the DSL+ project), in cooperation with Norwegian network for Down syndrome, the Norwegian Research Forum on Down syndrome and The National Library of Norway, invites you to a conference on Down-syndrome and communication this autumn in Oslo. The conference will be held at The National Library of Norway
Institutt for spesialpedagogikk inviterer til tildelingen av Jonasprisen for 2017.
The Department of Special Needs Education is hosting an open lecture on reading and models of learning to read. The Department has invited an internationally leading figure in the study of reading and reading difficulties, Professor David Share of the University of Haifa, Israel, to present his developing universal model of learning to read.
Cand.philol. Agnete Andersen Bueie vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.
Torsdag 22. juni 2017
Avhandlingens tittel er:
"Slike kommentarer er de som hjelper". Elevers forståelse og bruk av lærerkommentarer i norskfaget.
Master Solveig Roth vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.
Onsdag 21. juni 2017
Avhandlingens tittel er:
Educational trajectories in Cultural worlds: An ethnographic study of multiethnic girls across different levels of schooling.
Cand.philol. Ingvill Krogstad Svanes vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.
Onsdag 14. juni 2017
Avhandlingens tittel er:
Individuell veiledning på barnetrinnet - Hva gjør læreren når elevene arbeider individuelt i norsktimene?
Doktorgradsstipendiat Gøril Moljords prosjekt har arbeidstittelen: "Mål med mening-lære for livet? En konseptuell analyse av mål for opplæring for elever med utviklingshemming i lys av forskningsdiskurs, styringsdokumenter og læreres begrunnelser"
Institutt for spesialpedagogikk har invitert to sentrale navn innen forskning på funksjonshemming, Dan Goodley fra Sheffield University og Simo Vehmas fra Universitetet i Helsinki. Tema er grenseflatene mellom pedagogikk og spesialpedagogikk, normalitetsforståelser og anvendelsen av diagnosekategorier i utdanningssystemet.
Norges logopednestor - Anne-Lise Rygvold- går snart over i emeritusrekken. I den anledning arrangeres det et seminar for henne på institutt for spesialpedagogikk.
Mag.art. Vidar Grøtta vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.
Tirsdag 23. mai 2017
Avhandlingens tittel er:
The transformation of humanities education. The case of Norway 1960-2000 in a systems-theoretical perspective.
Per Hetland vil forsvare sin avhandling for graden dr.philos.
Fredag 12. mai 2017 kl 10.15 Auditorium 2, Helga Engs hus, Blindern.
Avhandlingens tittel er:
Rethinking the Social Contract between Science and Society: Steps to an Ecology of Science Communication.
Master Silje Hølland vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.
Fredag 21. april 2017
Avhandlingens tittel er:
Samspill i læringsdialoger. En studie av interaksjon, dominansmønstre og mediering.
Cultural Backlash and the Rise of Right-Wing Populism in the West