Jeg spesialiserer meg på forskning om språklæring, vurdering og psykometri. Ordforråd og leseforståelse hos et mangfold av elever er sentralt i mitt arbeid.
Min bakgrunn er fra kvantitative metoder, og jeg har jobbet spesielt mye med Item Response Theory og faktoranalyse.
Jeg underviser i statistikk og andre pedagogiske vitenskapsfag.
I tidligere prosjekter har jeg utforsket hva som gjør akademisk ordforråd vanskelig for ulike elever. Jeg undersøkte hvordan språkferdigheter, egenskaper ved målord, og typen test påvirker hvor vanskelig oppgaven blir for eleven. Jeg har også evaluert nye forståelsestester og utforsket multikulturelle perspektiver innen metalingvistikk.
Jeg ønsker å forstå hvorfor språklæring kan være vanskelig. Målet mitt er å forbedre og utvikle mer pålitelige og upartiske testverktøy – især for ordforråd og språkdyktighet.
Nåværende prosjekter
Jeg jobber med "Bedre Rustet"-prosjektet som skal videreutvikle en lytteforståelsestest for norske barnehager. Testen skal brukes til å finne ut hvilke barn som vil ha nytte av tidlig språkintervensjon. Jeg studerer også teknisk ordforråd i kjernefag (som matematikk og historie) for å se hvordan ordforråd varierer og påvirker innholdslæring.
Framover vil jeg se på metoder for å velge målord for intervensjon og vurdering. Jeg vil også utforske hvordan verktøy for kunstig intelligens (som ChatGPT) kan gjøre vurderinger mer tilpasningsdyktige.
Forskningsinteresser
- Vokabular/ ordforråd
- Vurdering
- Flerspråklige lærere
- Leksikale egenskaper
- Metalingvistikk
Metodiske interesser
- Item Response Theory (spesielt Explanatory)
- Latent faktoranalyse
- Psykometri
- Strukturell ligningsmodellering
- Differential Item Functioning (og Equating)
Utdanning
- 2023: Doktorgrad i utdanningsvitenskapelige fag, Universitetet i Oslo. Avhandling: Forståelse av vokabular: Å forstå hva vi måler, hvem vi måler, og hvordan vi måler. Graden inkluderer det universitetspedagogiske utdanningsprogrammet
- 2017: Master i eksperimentell psykologi, Missouri State University. Avhandling: Språklæring og metakognisjon: En intervensjon for å forbedre språkklasserommene (engelsk). Inkluderer graduate certificate in statistics and research design
- 2015: Bachelor i psykologi, Missouri State University
Tidligere undervisning
- PED 4011 – Forskningsmetoder og statistikk. Dette er et mastergradskurs om forskningsmetoder i pedagogisk psykologi. Kurset ble forbedret og digitalisert som et resultat av forskningsprosjektet IKT-basert aktiv læring av statistikk. Kvantitativ seminarleder fra 2019 til 2021 og kvantitativ foreleser i 2022.
- PED 2104 – Intervensjoner og forskningsbasert kunnskap i praksis (engelsk). Dette er et bachelorgradskurs om evalueringsmetodikk for utdanningsintervensjoner. Seminarleder fra 2019 til 2022 og emneansvar i 2022
- PSY 200 – Psykologiske, statistiske metoder (engelsk). Dette er et bachelorgradskurs som gir en omfattende oversikt over statistikk og bruken av statistikk i psykologi. Foreleser og emneansvarlig i 2016 og 2017.
- EDU 4251 – Anvendte forskningsmetoder, del I (engelsk). Dette er et mastergradskurs om både kvalitativ og kvantitativ forskningsmetodikk brukt i utdanning. Kvantitativ foreleser i 2019.
Les mer på nettstedet mitt (engelsk)