Rebecca Knoph

Bilde av Rebecca Knoph
English version of this page
Telefon +47 22857802
Rom 567
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0371 Oslo
Postadresse Postboks 1161 Blindern 0318 Oslo

Jeg spesialiserer meg på forskning om språklæring, vurdering og psykometri. Ordforråd og leseforståelse hos et mangfold av elever er sentralt i mitt arbeid.

Min bakgrunn er fra kvantitative metoder, og jeg har jobbet spesielt mye med Item Response Theory og faktoranalyse.

Jeg underviser i statistikk og andre pedagogiske vitenskapsfag.

I tidligere prosjekter har jeg utforsket hva som gjør akademisk ordforråd vanskelig for ulike elever. Jeg undersøkte hvordan språkferdigheter, egenskaper ved målord, og typen test påvirker hvor vanskelig oppgaven blir for eleven. Jeg har også evaluert nye forståelsestester og utforsket multikulturelle perspektiver innen metalingvistikk.

Jeg ønsker å forstå hvorfor språklæring kan være vanskelig. Målet mitt er å forbedre og utvikle mer pålitelige og upartiske testverktøy – især for ordforråd og språkdyktighet.

Nåværende prosjekter

Jeg jobber med "Bedre Rustet"-prosjektet som skal videreutvikle en lytteforståelsestest for norske barnehager. Testen skal brukes til å finne ut hvilke barn som vil ha nytte av tidlig språkintervensjon. Jeg studerer også teknisk ordforråd i kjernefag (som matematikk og historie) for å se hvordan ordforråd varierer og påvirker innholdslæring.

Framover vil jeg se på metoder for å velge målord for intervensjon og vurdering. Jeg vil også utforske hvordan verktøy for kunstig intelligens (som ChatGPT) kan gjøre vurderinger mer tilpasningsdyktige.

Forskningsinteresser

  • Vokabular/ ordforråd
  • Vurdering
  • Flerspråklige lærere
  • Leksikale egenskaper
  • Metalingvistikk

Metodiske interesser

  • Item Response Theory (spesielt Explanatory)
  • Latent faktoranalyse
  • Psykometri
  • Strukturell ligningsmodellering
  • Differential Item Functioning (og Equating)

Utdanning

Tidligere undervisning

Les mer på nettstedet mitt (engelsk)
 

Emneord: Pedagogikk, Kvantitativ metodologi, Språkutvikling, Testutvikling

Publikasjoner

  • Knoph, Rebecca; Lawrence, Joshua & Francis, David J. (2023). The Dimensionality of Lexical Features in General, Academic, and Disciplinary Vocabulary. Scientific Studies of Reading. ISSN 1088-8438. doi: 10.1080/10888438.2023.2241939. Fulltekst i vitenarkiv
  • Prilutskaya, Marina Yurievna; Knoph, Rebecca & Hanssen, Jessica Allen (2022). “The Use of Students’ Linguistic Resources in Teaching English as an Additional Language in Norway.”. I Krulatz, Anna; Neokleous, Georgios & Dahl, Anne (Red.), Theoretical and Applied Perspectives on Teaching Foreign Languages in Multilingual Settings: Pedagogical Implications. Multilingual Matters. ISSN 9781788926409.
  • Lawrence, Joshua; Knoph, Rebecca; Mcllraith, Autumn; Kulesz, Paulina A. & Francis, David (2021). Reading Comprehension and Academic Vocabulary: Exploring Relations of Item Features and Reading Proficiency. Reading Research Quarterly. ISSN 0034-0553. doi: 10.1002/rrq.434.
  • Hagen, Åste Mjelve; Knoph, Rebecca; Hjetland, Hanne Næss; Rogde, Kristin; Lawrence, Joshua & Lervåg, Arne [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Measuring Listening Comprehension and Predicting Language Development in At-Risk Preschoolers. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. doi: 10.1080/00313831.2021.1939136. Fulltekst i vitenarkiv
  • Knoph, Rebecca & Buchanan, Erin M (2020). Language Learning and Metacognition: An Intervention to Improve Language Classrooms . Journal of Scientific Psychology. ISSN 2161-7724.
  • Prilutskaya, Marina Yurievna & Knoph, Rebecca (2020). Research on three L2 writing conditions: Students’ perceptions and use of background languages when writing in English . Cogent Education. ISSN 2331-186X. 7(1). doi: 10.1080/2331186X.2020.1832179. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Lawrence, Joshua; Knoph, Rebecca; Hwang, Jin Kyoung & Hagen, Åste Marie Mjelve (2022). Measures of lexical ambiguity for 62,954 words.
  • Knoph, Rebecca & Lawrence, Joshua (2022). Vocabulary tasks and target words are not equal: How language learners answer differently.
  • Prilutskaya, Marina Yurievna & Knoph, Rebecca (2022). Developing metacognitive skills through pedagogical translanguaging: a case of writing in L2.
  • Knoph, Rebecca; Hagen, Åste Mjelve; Zhang, Wenjie & Lawrence, Joshua (2021). A LURI Comparison: Listening comprehension for Norwegian and Chinese children.
  • Knoph, Rebecca & Lawrence, Joshua Fahey (2020). The Impact of word features on lexical decision tasks.
  • Hjetland, Hanne Næss; Hagen, Åste Mjelve; Rogde, Kristin; Knoph, Rebecca & Melby-Lervåg, Monica (2020). LURI: A Listening Comprehension Measure for Preschool Children. .
  • Knoph, Rebecca & Lawrence, Joshua Fahey (2019). A Factor Analysis of Word Features: Are Academic Words Different?
  • Knoph, Rebecca & Hagen, Åste Mjelve (2019). The LURI Assessment: A Listening Comprehension Measure for Preschool Children.
  • Knoph, Rebecca & Lawrence, Joshua Fahey (2019). What’s in a Word? The Impact of Word Features on Item Difficulty.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 26. nov. 2018 14:00 - Sist endret 7. mai 2024 15:28