I år deler fakultetet ut priser i tre kategorier: formidling, undervisning og nykommeren bærekraft. Felles for prisvinnerne er en kreativ tilnærming til å skape engasjement for faget sitt.
News from SISCO
Vi gratulerer professor Greta B. Gudmundsdottir, førsteamanuensisene Nora E.H Mathé og Elin Sæther med utnevnelsen.
Selv om norske lærere gjør mye bra så er det rom for forbedring i den faglige støtten til elevene, sier professor i klasseromsforskning ved UiO.
Det spør professor Marte Blikstad-Balas etter å ha ledet regjeringens ekspertgruppe for digital læringsanalyse. I dag leverte hun sluttrapporten til kunnskapsminister Tonje Brenna.
Hvordan tematiserer norske lærere livsmestring, utforsking og digital kompetanse i fagene i grunnskolen og videregående? På veldig ulikt vis og stadig utprøvende, ifølge en ny rapport som ser behovet for tydeliggjøring.
Norskelever diskuterer en novelle som handler om å slå opp med kjæresten. Samfunnsfagselever lærer om Ukraina-krigens historiske bakteppe. Matematikkelever lærer om personlig økonomi. Kan slike samtaler i klasserommet automatisk sjekkes av som livsmestring?
NY ÆRESDOKTOR: Anne Wallach heitte ho, kvinna som endra livet til professor Pamela Grossman. – Ho forstod på eit djupt plan korleis det var å vere ungdom, ho såg oss, seier forskaren, som har som mål at alle barn skal få erfare slike kloke og myndige lærarar.
Professor Kirsti Klette og professor Marte Blikstad-Balas er nominert til hedersprisen «Årets tidsskriftartikkel 2021» for deres artikkel i Norsk pedagogisk tidsskrift «Hvilke læremidler bruker lærerne på 8. trinn? En systematisk kartlegging av norskfagets analoge og digitale tekster».
Med kameraer i klasserommet får forskerne med seg mye mer av det som skjer.
─ Vi vet rett og slett ikke om det er hensiktsmessig å begynne med engelskopplæring så tidlig som i første klasse, sier forsker. Nå skal aktuelt prosjekt undersøke undervisningen og hva elevene lærer seg på egenhånd utenfor skolen.
Astrid Marie Jorde Sandsør og Nora E.H Mathé, begge forskere ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, er nylig valgt inn som medlemmer av Akademiet for yngre forskere. Vi gratulerer!
Nora E.H Mathé er nyvalgt medlem til Akademiet for yngre forskere (Ayf). – En anerkjennelse av hva jeg som samfunnsfagdidaktiker kan bidra med til et tverrfaglig forskernettverk med unge forskere fra hele Norge, fremhever hun.
Professor Kirsti Klette er utnevnt til æresdoktor ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Gøteborg.
På konferansen Exploring Language Education (ELE) 2021 møtes forskere på tvers av språkfagene. Digitale løsninger og flerspråklighet er temaer som går igjen i programmet.
Førsteamanuensis Jonas Bakken og professor Marte Blikstad-Balas, begge ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, har fått status som meritterte undervisere ved UiO.
Et nytt prosjekt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) skal studere hvordan fagfornyelsen realiseres med planlegging og gjennomføring av undervisning i spesifikke fag.
Prosjektet LANGUAGES er innvilget 12 millioner fra Forskningsrådets humaniorasatsning for å forske på språkbruk, språkidentitet og språkundervisning på tvers av språk og kontekster.
Som foreleser, kunnskapsformidler og veileder sto Frøydis Hertzberg i en særklasse.
Førsteamanuensis Kristin Vasbø og førsteamanuensis Lisbeth M. Brevik ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning er blant de syv første som får utmerkelsen.
Brevik får prisen for sin innsats med medforskning som vurderingsform.
En fersk spørreundersøkelse blant foreldre i grunnskolen viser stor forskjell i hvor mye kontakt de eldste og de yngste elevene hadde med læreren sin.
Digital eksamen er ikke noe nytt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning – men det er nytt å flytte eksamen fra auditorium til Zoom med relativt kort varsel. Studentene sto med glans, og det samme gjorde teknisk støtte.