T. Dyrdal Solbrekke & B. Stensaker - Utdanningsledelse - Stimulering av et felles engasjement for studieprogrammene?

Journal article. Uniped, 2016, Volume 9, p. 144-157

Uniped

Abstract

Et typisk kjennetegn ved moderne studieprogrammer er at de består av en rekke ulike emner som er tenkt å utgjøre en helhet. Hvorvidt studieprogrammer alltid kjennetegnes av en slik helhet kan det likevel settes spørsmålstegn ved. I våre dager fremheves gjerne utdanningsledelse som et sentralt virkemiddel for å styrke sammenhengen og progresjonen i studieprogrammene. I denne artikkelen identifiseres en rekke faktorer som bidrar til fragmentering av studieprogrammene, og de utfordringer dette skaper for dem som har et lederansvar for utdanningene. Samtidig argumenteres det for at utvikling av helhetlige studieprogram ikke bare er et spørsmål om ledelse, men også et spørsmål om å fremme engasjementet og det kollektive ansvaret hos lærerne som underviser i programmet.

Link to article

Published June 13, 2016 5:38 PM - Last modified Oct. 18, 2023 10:30 PM