Wittek, Line // Feedback mellom kolleger

Book chapter. Kollegaveiledning i høyere utdanning. 2021

Image may contain: Font, Poster, Calm, Brand, Graphics.

Anne Line Wittek & Thomas de Lange (red.) Kollegaveiledning i høyere utdanning.  Universitetsforlaget.    

About the book (only in Norwegian)

Feedback er ett viktig aksept ved kollegial veiledning. Dette kapittelet setter søkelys på hvordan tilbakemeldingspraksiser i kollegiale kontekster etableres, og hvilke aspekter som er avgjørende for å «lykkes» med slik veiledning. Spørsmålene drøftes med utgangspunkt i nyere forskning og teoriutvikling innen feedbackfeltet, der vi har sett en markant dreining fra fokus på hvordan tilbakemelding blir presentert, over mot den som mottar tilbakemeldingene: (1) hvordan hun tolker og forstår det som sies, og (2) hvordan hun klarer å bruke tilbakemeldingene til å endre kunnskap, selvforståelse eller praksis. Sist i kapittelet blir det trukket frem fire aspekter som har en avgjørende betydning for hvordan feedbackdialoger mellom kolleger etableres. Disse aspektene blir presentert i form av en teoretisk modell som kan være et bidrag til videre forskning på kollegaveiledning. Modellen kan også benyttes som et samtaleverktøy for å avklare forventninger og fremgangsmåter for dem som skal delta i en kollegaveiledningsgruppe.

Published Oct. 26, 2021 2:50 PM - Last modified Oct. 26, 2021 2:50 PM