Esterhazy, Rachelle; de Lange, Thomas; Wittek, Line & Bastiansen, Sofie // Kollegaveiledning i høyere utdanning: Hva sier internasjonal forskning?

Book chapter. Kollegaveiledning i høyere utdanning. 2021

Image may contain: Font, Poster, Calm, Brand, Graphics.

Anne Line Wittek & Thomas de Lange (eds.) Peer guidance in higher education. Universitetsforlaget.    

About the book (only in Norwegian)

Kollegaveiledning har i løpet av de siste tiårene blitt stadig mer vanlig i både norsk og internasjonal høyere utdanning, og i tråd med denne utviklingen har det vokst frem en interesse for emnet fra forskere. I dette kapittelet gir vi et bilde av denne forskningsbaserte utviklingen der vi basert på en gjennomgang av 48 internasjonale forskningsartikler ser hvilke trender som preger kollegaveiledning ved universiteter verden rundt. Funnene fra litteraturgjennomgangen viser at kollegaveiledning i stor grad utvikles og tilpasses til lokale betingelser og behov, noe som bidrar til et variert bilde av arbeidsmåter og tilnærminger. Samtidig viser funnene at individuelle og relasjonelle aspekter har stor betydning for måten kollegaveiledning gjennomføres på, og hvordan tiltakene oppleves av deltagerne. Basert på disse funnene avslutter vi kapittelet med anbefalinger om hva man bør ta i betraktning når man planlegger å ta i bruk kollegaveiledning som et pedagogisk tiltak i høyere utdanning.

 

Published Oct. 25, 2021 10:28 AM - Last modified Oct. 25, 2021 10:32 AM