About the book (only in Norwegian)
I dette kapittelet presenterer vi et analytisk perspektiv på tillit og hvordan tillitsforhold utvikler seg i kollegaveiledning som samtalepraksiser. Den teoretiske innrammingen av tillitsbegrepet er basert på et sosiokulturelt perspektiv med særlig vekt på hvordan tillit etablerer seg gjennom interaksjon og i sosial samhandling. Denne teoretiske inngangen brukes deretter videre i analysen av tre eksempler på hvordan tillit utvikler seg i kollegaveiledning, hentet fra tidligere bidrag i denne boken. Hensikten med denne ‘nye analysen’ er å vise både hvor relevant tillitsaspektet er, og samtidig bidra til å klargjøre hvordan dette temaet kan gjøres mer tilgjengelig for praktiske formål og i fremtidig forskning. Kapittelet avrundes med en konkretisering av tillitsbegrepet i en kollegaveiledningskontekst som favner på tvers av bokens kapittelbidrag og de veiledningsmodellene som har blitt prøvd ut og videreutviklet i PeTS-prosjektet.