Boklanseringen vil både inneholde en presentasjon av funn fra boka og romme en diskusjon om hva resultatene kan bety for ulike deler av skole- og litteraturdebatten.
Boka «Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA» er basert på dybdestudier av elevers leseforståelse og holdninger til lesing med data fra PISA 2018 og tidligere PISA-undersøkelser. Resultatene settes i sammenheng med annen aktuell forskning og andre skoleundersøkelser, og lesing i PISA-undersøkelsen blir sett i lys av revisjonen av læreplanen, LK20. Ulike tematiske felt innenfor leseforskningen har fått egne kapitler i boka, som lesestrategier, kritisk lesing, lesevaner, å lese mellom linjene og hva som skjer i norsktimene.
Boka er utgitt med åpen tilgang og kan lastes ned her.
Program
Del 1
• Utdanningsdirektoratet ved divisjonsdirektør for kunnskap og analyse Anne Magdalena Solbu Kleiven
• Presentasjon av boka ved forsker Fredrik Jensen
• Like muligheter til god leseforståelse? Oppsummerende gjennomgang ved forsker Tove S. Frønes
• Lesing i norskfaget – hva kan vi lære og hva kan vi ikke lære av PISA? ved førsteamanuensis i norskdidaktikk Jonas Bakken
Del 2
Panelsamtale:
• Jonas Bakken, bokas kommentator og norskdidaktiker
• Bjørn Sortland, forfatter og professor i skrivekunst ved NBI
• Silje Tretvoll, daglig leder i Foreningen !Les
• Helene Voldner fra Formidlingsavdelingen ved Deichman bibliotek
• Kari Spjeldnæs, forfatter og stipendiat
• Christian B. Bjerke, møteleder og norskdidaktiker
Direktestrømming av arrangementet
Boklanseringen strømmes på YouTube. På grunn av smittevern vil det ikke være mulig å melde seg på arrangementet.