Aktuelle forskningssaker - Side 10

Publisert 29. mai 2015 16:04

Å skrive essay i engelsk er krevende for mange elever på videregående skole. Det sier professor Anders Mørch. Sammen med stipendiat Irina Engeness har han arbeidet med programvaren EssayCritic som gir tilbakemeldinger på den teksten som elever laster inn i programmet.

Publisert 17. nov. 2014 09:08

Ansatte i skolen kvier seg for å ta kontakt med barnevernet ved mistanke om omsorgssvikt. Dette skyldes både tidligere negative erfaringer med barnevernet og manglende kunnskap. Det viser en ny masteroppgave fra Institutt for spesialpedagogikk.

Publisert 15. okt. 2014 13:38

Barnehage og skole må ta et større ansvar for språkutviklingen til minoritetsspråklige barn og elever. Det mener Jannicke Karlsen, som nylig har avsluttet en doktorgrad ved Institutt for spesialpedagogikk på Universitetet i Oslo.

Publisert 16. mai 2014 17:01

Lotteritilsynet har anbefalt Kulturdepartementet å tillate poker i Norge. I moderne poker stilles det store krav til kunnskap og ferdigheter, noe som gjør spillet pedagogisk interessant.

Publisert 5. mai 2014 12:54

Ny forskning viser at personer med språkvansker kan lære seg en ny grammatikk på bare få minutter. Hemmeligheten ligger i å utsette dem for stor språklig variasjon. Det motsatte av hva som gjøres i dag.

Publisert 3. feb. 2014 17:13

Dataspill reiser en rekke nye spørsmål, muligheter og utfordringer i forhold til læring.  Mange lurer på om dataspill også kan brukes i undervisning, kan elever lære noe av å spille dataspill, og er det de lærer relevant for skole og utdanning?

Publisert 4. nov. 2013 12:23

Mennesker med utviklingshemning har drømmer som alle oss andre. Nå har to masterstudenter undersøkt hva de drømmer om.

Publisert 26. juni 2013 14:15

Etter 20 års datasatsing i norsk skole, er det fremdeles store muligheter for å utnytte teknologi bedre i undervisningssammenheng. - Pedagogisk bruk av IKT i skolen har et enormt potensiale, mener forsker Ingeborg Krange ved Institutt for pedagogikk.

Publisert 21. mars 2013 08:32

Det som skjer i møtet mellom PP-rådgiver og rådsøkende lærere og førskolelærere kan brukes til å gi bedre hjelp til barn og unge med særskilte behov.