Å skrive essay i engelsk er krevende for mange elever på videregående skole. Det sier professor Anders Mørch. Sammen med stipendiat Irina Engeness har han arbeidet med programvaren EssayCritic som gir tilbakemeldinger på den teksten som elever laster inn i programmet.
Aktuelle forskningssaker - Side 10
Forskere fra Institutt for spesialpedagogikk er på jakt etter alle barn med Down syndrom som blir 6 år i 2016.
Fremtidens kunstmuseer kan skape nye tolkningsarenaer ved å ta i bruk teknologi som støtter sosial og fysisk interaksjon i gallerirommene.
Fireåringer som sliter med språk, har stor sannsynlighet for senere språkvansker. Tidlig kartlegging kan gi barna bedre opplæring.
Læreboka har de siste årene mistet sin suverene posisjon i norsk undervisning. Og lærerens rolle er styrket i den nye digitale skoledagen.
Ansatte i skolen kvier seg for å ta kontakt med barnevernet ved mistanke om omsorgssvikt. Dette skyldes både tidligere negative erfaringer med barnevernet og manglende kunnskap. Det viser en ny masteroppgave fra Institutt for spesialpedagogikk.
Barnehage og skole må ta et større ansvar for språkutviklingen til minoritetsspråklige barn og elever. Det mener Jannicke Karlsen, som nylig har avsluttet en doktorgrad ved Institutt for spesialpedagogikk på Universitetet i Oslo.
Saksbehandlingen i forbindelse med spesialundervisning er preget av feil og lovbrudd. Dette kan true elevenes rettssikkerhet og læring.
Lotteritilsynet har anbefalt Kulturdepartementet å tillate poker i Norge. I moderne poker stilles det store krav til kunnskap og ferdigheter, noe som gjør spillet pedagogisk interessant.
Ny forskning viser at personer med språkvansker kan lære seg en ny grammatikk på bare få minutter. Hemmeligheten ligger i å utsette dem for stor språklig variasjon. Det motsatte av hva som gjøres i dag.
Både elever og studenter har forbausende liten kunnskap om kildekritikk, mener professor Helge Strømsø.
Dataspill reiser en rekke nye spørsmål, muligheter og utfordringer i forhold til læring. Mange lurer på om dataspill også kan brukes i undervisning, kan elever lære noe av å spille dataspill, og er det de lærer relevant for skole og utdanning?
Fremtidens næringsliv er avhengig av at barn og unge får leve helhetlige læringsliv med stimulerende utfordringer, fremholder læringsforskere.
Ny studie viser at jenter som utøver gjengrelatert vold har opplevd store utfordringer i egne liv.
Mennesker med utviklingshemning har drømmer som alle oss andre. Nå har to masterstudenter undersøkt hva de drømmer om.
Det tidlige samspillet mellom foreldre og barn i adoptivfamilier har potensial til å bli bedre. Videobasert veiledning kan være et viktig virkemiddel.
Tospråklige barn har større utfordringer med språklæring enn tidligere antatt. Det viser ny forskning fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.
Den største utfordringen for skoler med mange romelever er høyt fravær. Samarbeid mellom skole og foreldre er nødvendig for å gi barna bedre skolegang.
Kan forskningsetiske modeller fra biovitenskap være til inspirasjon i utdanningsvitenskap. – Ja, helt klart mener professor Reidun Tangen.
Teknologien i seg selv gjør oss ikke smartere, den har derimot stort potensiale i læringsøyemed om den brukes riktig, mener forskere ved InterMedia.
Forebygging av lærevansker bør starte tidlig. Men i skolenes læreplaner er tidlig innsats hverken tydelig omtalt eller konkretisert.
Etter 20 års datasatsing i norsk skole, er det fremdeles store muligheter for å utnytte teknologi bedre i undervisningssammenheng. - Pedagogisk bruk av IKT i skolen har et enormt potensiale, mener forsker Ingeborg Krange ved Institutt for pedagogikk.
En frisk vinkling på elevers læring er i ferd med å sette Institutt for pedagogikk på det internasjonale forskningskartet. - Vi blir stadig oftere kontaktet av miljøer rundt om i verden, sier en fornøyd Ola Erstad.
Myndighetene har som mål å styrke alle elevers medvirkning i skolen. Men ny forskning viser at elever med lett utviklingshemning i liten grad opplever at de får påvirke egen skolehverdag.
Det som skjer i møtet mellom PP-rådgiver og rådsøkende lærere og førskolelærere kan brukes til å gi bedre hjelp til barn og unge med særskilte behov.