Digitale medier kan skape nye former for læring og deltakelse i folks møter med kulturarv. Nytt nordisk nettverk skal utforske hvordan få det til.
Aktuelle forskningssaker - Side 12
Professor Siri Wormnæs tar i bruk foto og video når hun forsker på kompetansebygging i utdanningen av spesialpedagoger i Uganda og Tanzania.
Med en stadig eldre befolkning vil også stadig flere rammes av et usynlig handikap, hørselshemning. En ny avhandling viser at et hørselstap har store konsekvenser for den som rammes, men at mye kan løses ved hjelp av god oppfølging.
Introduksjonen av IKT i undervisningen perforerer klasserommet. Derfor må vi tenke nytt om didaktikk. Dette er utgangspunktet for boken ENTER.
Hvordan kan webbasert 3D-teknologi brukes når museer og skoler skal samarbeide om å lære skolelever naturfag? Dette er tema for MIRACLE, et omfattende forskningsprosjekt som startet opp 1. oktober.
Hva skjer når sosiale medier tas i bruk for kommunikasjon og læring i frivillig arbeid med vern av erfaringsbasert kunnskap?
Doktorgradsavhandling bidrar til ny kunnskap om hvordan digitale læringsomgivelser kan styrke naturfagsundervisning.
I en ny formidlingsfilm fra InterMedia får vi et innblikk i ideene bak og utprøvingen av det webbaserte læringsverktøyet EssayCritic.
Thomas de Lange disputerte 22 november med en avhandling om teknologibruk i medier- og kommunikasjonsfaget.
I mange situasjoner står lærerstudenter alene om å skape sammenheng mellom teori og praksis. Men det fins metoder og vurderingsformer som vi vet fungerer, skriver Cecilie Flo Jahreie på forskning.no.
Forskning på og design av nye formidlingsverktøy er del av et større samarbeid mellom InterMedia og Nasjonalmuseet i Exhibnet som er en del av det NFR-finansierte prosjektet CONTACT.
Teknologiutvikling og økende arbeidsdeling fører til at kunnskap blir stadig mer spesialisert. Samtidig stilles det høyere krav til selvregulering og samarbeid. Boken 'Learning Across Sites' utforsker hva dette betyr for læring i utdanning og arbeidsliv.
Prosjektet SCY utvikler et innovativt IKT-basert læringsmiljø (SCY-Lab) med mål om kunnskapskonstruksjon, samarbeid og produksjon av kunnskapsobjekter innenfor matematikk, vitenskap og teknologi.
3D-verdener på nett gir helt andre muligheter for å anvende pedagogisk kunnskap enn tradisjonell e-læring. InterMedia er i gang med et pilotprosjekt sammen med en rekke samarbeidspartnere som utforsker dette.
Kan teknologiene ungdom bruker i fritida brukes som læringsstøtte i yrkesutdanningen?
Kvaliteten i lærerutdanningsaktivitetene, både på lærestedet og praksiskolene, må styrkes. Det er en av konklusjonene i avhandlingen til Cecilie Flo Jahreie.
Hva er blinde og svaksyntes utfordringer og praksiser ved bruk av IKT? Nytt prosjekt utforsker mulighetene i tilgjengelig og fremtidig teknologi.
Sosiale, kulturelle og teknologiske endringer forandrer vilkårene for læring og kommunikasjon. Den nye forskergruppen CHANGE skal undersøke design av og læring med teknologibaserte omgivelser i skolen, museer og på arbeidsplassen.
Den nye boken Exploring Digital Design: Multi-Disciplinary Design Practices undersøker hvordan humanistiske perspektiver er fruktbare i utvikling av samarbeidsteknologier og i designprosesser som involverer brukere.
InterMedia og Naturhistorisk museum har tatt i bruk forskning om IKT og læring i design av en interaktiv utstilling om landskapsformer.
Trådløse nettverk spiller hovedrollen i kortfilmen “Immaterials: Light painting WiFi”. Filmen synliggjør de trådløse nettverk og utforsker hvordan de forholder seg til byen. Kort tid etter lanseringen har filmen blitt vist flere hundre tusen ganger på internett.
Det nasjonale nettverket INREMO får NFR-midler for å bidra til innovasjon innen digitale representasjoner og interaktive modeller. Nettverket skal være tett på policyutvikling i EU-kommisjonen og i Forskningsrådet, og stimulere til nye samarbeidskonstellasjoner og prosjekter.
Dagens Næringsliv har spurt professor Sten Ludvigsen ved InterMedia "5 kjappe" om evalueringene av Kunnskapsløftet.
Museumsbesøk i skolen blir ofte bare en fridag for elevene. Forskere ser nå på hvordan elever kan lære mer naturfag når de besøker museer og vitensentre.
Hva skjer når en nettspiller setter seg selv i scene i mediene? Les Svein Østerud om identitetsdannelse i nettverkssamfunnet.