Aktuelle forskningssaker - Side 13

Publisert 21. okt. 2011 09:04

Uro i skolen er en av de mest utbredte pedagogiske problemene vi har i dagens skole.  Hvilken type uro snakker vi om og hvordan kommer denne uroen til uttrykk? Hvilke sammenhenger inngår den i og er uro nødvendigvis forstyrrende for læring?

Publisert 14. juni 2011 16:22

Stadig flere barn i norsk skole er minoritetsspråklige. Forskning viser at det er knyttet utfordringer til tospråklighet. Blant annet har disse barna ofte dårligere læringsutbytte og større sannsynlighet for å droppe ut av skolen. To store UV-undersøkelser har nå satt fokus på dette.

Publisert 19. mai 2011 14:42

Forskergruppen ”Læring, mestring og livskvalitet for barn i risiko” gjennomfører for tiden en meget omfattende surveyundersøkelse som en del av et prosjekt om ”Elevsamtalen”.

Publisert 21. des. 2010 08:10

Livslang læring er et uttrykk som hyppig blir brukt. I sin videste forstand viser det til læring i alle livets situasjoner. I arbeidslivet er det  i så måte verd å spørre seg om hvor reelt det er å snakke om ”arbeidslivslang læring”. Det nylig avsluttede pilot-prosjektet ”Follow-up of the Copenhagen process: Research into forms of individual career development and continuing vocational training (CVT)” har sett nærmere på dette.

Publisert 10. nov. 2010 14:00

– Det å benytte seg av sosiale medier i undervisningen kan være én vei å gå i arbeidet med å skape nye og mer engasjerende læringsarenaer for skoletrøtt ungdom. Elevene får brukt seg selv som lærende på nye og utfordrende måter.

Publisert 10. nov. 2010 10:29

Hva er årsaken til lesevansker? Sviktende arbeidsminne eller problemer med lydene i språket? I hvilken grad har prestasjoner på minnetester sammenheng med språkferdigheter? Dette var utgangspunktet for en studie gjennomført av postdoktor Monica Melby-Lervåg og professor Charles Hulme.

Publisert 6. okt. 2010 13:12

Debatten rundt opplæring av døve har gjennom historien vært preget av ulike visjoner om hvordan man på beste måte kan undervise døve elever. Dette har ført til mye teoretisk metodestrid. Førsteamanuensis Odd-Inge Schrøder ved ISP har benyttet forskningsterminen sin til å se nærmere på bladet Journal for døve i perioden 1890-1894. I denne artikkelen forteller han om sitt arbeid.