Aktuelle forskningssaker - Side 4

Publisert 15. juni 2021 09:38

Norske ungdomsskoleelever gjør det dårligere i naturfag nå enn tidligere, også sammenlignet med våre nordiske naboland. Mange ingeniører har bidratt til store fremskritt i samfunnet. Trenger vi andre å lære naturfag, er det egentlig så viktig?

Publisert 25. mai 2021 18:12

Nå som dataprogrammering er på full fart inn i norsk skole, må vi holde tunga rett i munnen for hvordan vi gjør det, sier forsker. Det må ikke bli for komplisert, og måten programmeringen bakes inn i skolefagene på må gi mening for elevene.

Publisert 13. apr. 2021 09:14

Onsdag 24. mars deltok EVA2020 i Utdanningsdirektoratets seminar: Hvordan går det med innføring av fagfornyelsen? Hovedtemaet for seminaret var rapport 2 fra prosjektet styring og ledelse, og ble lagt fram ved Eli Ottesen. Funnene ble så diskutert med bakgrunn i foredraget.

Publisert 23. mars 2021 09:07

Til tross for skiftende restriksjoner som følge av covid-19 og lettelser av disse er vi i gang med innsamling av data til delprosjekt 3.2 – spørreundersøkelsen til elever og lærere i 9. trinn.

Publisert 17. mars 2021 12:29

Både tilgangen på digitale verktøy i skolen og ambisjonene om å bruke dem på nye måter er store, men bruken i undervisningen er fortsatt preget av at informasjon overføres til elevene på en relativt tradisjonell måte, viser ny klasseromsforskning.