Master Yngve Refseth

Avhandlingens tittel er:

Grønne maskiner for kunnskapsvekst. Implementering av One Laptop Per Child på en skole i Etiopia.

Avhandlingen undersøker hvordan implementeringen av One Laptop Per Child virker inn på læringsomgivelsene i og utenfor klasserommet i Etiopia. Den er skrevet innenfor fagområdet IKT og læring og har en spesialpedagogisk dimensjon ved at intensjonen med implementeringen er å forbedre forholdene for læring og utvikling for en gruppe utsatte barn. Problemstillingene i avhandlingen er hvordan XO-laptopen medierer aktivitetene på og utenfor skolen, hvilke endringer i relasjonene som oppstår mellom de involverte, innvirkningen på kulturen i skolen og forskjeller i synet på kunnskap. Avhandlingen har en etnografisk tilnærming og både kvantitative og kvalitative metoder er brukt. Datamaterialet er analysert ut fra et sosiokulturelt perspektiv og analysert i et eget utviklet rammeverk. De primære kilder er observasjoner, intervjuer, spørreskjemaer og feltnotater. De sekundære kildene består av nettsider, rapporter, policy-dokumenter og eksamensoppgaver. De viktigste funnene er at barnas selvfølelse økte. Bruk av laptopen la grunnlag for bruk av andre typer datamaskiner. Maskinen kompenserte for ressursmangel ved at alle elevene fikk digitaliserte lærebøker og ved at fysikkforsøk som ellers var umulig å gjennomføre kunne simuleres. Laptopen ble i liten grad integrert i undervisningen. Lærerne fikk begrenset opplæring og de institusjonelle rammene ikke ble endret. Elevene delte sine erfaringer og ønsket mer samarbeid. Elevenes ferdigheter utfordret lærernes autoritet og tilgang til ny informasjon utfordret lærebøkenes autoritet. Jentene ble like kompetente i bruk av laptopen som guttene og jentene ble mer synlige i klasserommet. Utenfor skolen ble laptopen brukt til andre aktiviteter enn på skolen mens pålagte hjemmeoppgaver dannet en bro mellom hjem og skole. Mange elever lærte foreldre og søsken å bruke maskinen og relasjonen mellom dem ble mindre autoritær. Informasjonen på maskinen ble en ressurs for hele familien. Undersøkelsen har vist at maskinen endret etablerte praksiser og at rollene på skolen og i hjemmet ble rokket ved. Men undersøkelsen viser også viktigheten av opplæring av lærerne og behovet for endring av institusjonelle rammer. OLPC har sådd noen frø og tiden vil vise om de vil gro.

Publisert 17. feb. 2015 13:49 - Sist endret 17. feb. 2015 13:49