Avhandlingen er skrevet innenfor fagområdet lærerutdanningsforskning, og tar for seg problemstillinger knyttet til i hvilken grad og på hvilke måter lærerutdanningens undervisning på campus er praksisbasert. Den undersøker lærerkandidatenes praksisbaserte muligheter til å lære på campus, og undervisningspraksiser relatert til disse mulighetene. Avhandlingen undersøker dette i seks lærerutdanningsprogrammer fordelt på tre ulike nasjonale kontekster. Den bygger på et analytisk og konseptuelt rammeverk som operasjonaliserer studiens forståelse av lærerkandidatenes «praksisbaserte muligheter til å lære på campus».
Avhandlingen har et multippel-case design, og har benyttet observasjonsdata som primær datakilde, og survey data som støtte. Hovedsakelig har teoridrevet analyse av observasjonsdata basert på studiens analytiske rammeverk vært benyttet, i tillegg til en mer induktiv tolkning av observasjonsdataene og deskriptiv analyse av surveydata.
Avhandlingens funn oppsummeres i dens tre artikler. Artikkel I viser et mønster av praksisbaserte muligheter til å lære på campus på tvers av alle programmene, som viser hvordan enkelte praksisbaserte muligheter virker å være etablerte i lærerutdanningen (for eksempel å ta elevenes perspektiv), mens andre (for eksempel å analysere elevers læring) fremdeles er en utfordring. De andre artiklene undersøker to spesifikke praksisbaserte muligheter, muligheter til å snakke om praksis i Artikkel II, og muligheter til å analysere elevers læring i Artikkel III. Artikkel II viser at kandidatene på tvers av programmene har store muligheter til å snakke om praksis, men at samtalene ved ett av programmene er mer detaljerte og spesifikke og koblet til teori. I artikkel III finner vi at kandidatene har få muligheter til å analysere elevers læring, og at i de tilfellene hvor de har det, så utnyttes ikke disse situasjonenes potensiale for å lære om kompleksiteten i læring og undervisning. Samlet sett peker avhandlingen på sentrale utviklingsområder for lærerutdanningen, mer spesifikt på undervisningspraksiser for å gjøre utdanningen mer praksisbasert.
Arbeidet er utført ved Institutt for Lærerutdanning og Skoleforskning.