Klikk for å delta på prøveforelesningen og disputasen via Zoom
Prøveforelesningen og disputasen vil bli avholdt i hybrid form. Det er mulig for publikum å delta på Zoom eller ved fysisk oppmøte. For fysisk oppmøte er det obligatorisk påmelding i forkant. Vennligst bruk dette skjemaet for å melde deg på.
Send e-post til Magnus Heie (magnus.heie@ils.uio.no) for å bestille elektronisk eksemplar av avhandlingen.
Prøveforelesning
Fredag 24. september kl. 10.00.
Tittel på prøveforelesningen: "Professional learning across higher education: Theoretical and pedagogical underpinnings of students' disciplinary socialisation processes as knowledge practices".
Bedømmelseskomité
1. opponent: Professor Madeleine Abrandt Dahlgren, Universitetet i Linköping
2. opponent: Førsteamanuensis Patric Wallin, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
Professor Bjørn Stensaker, Universitetet i Oslo, er tredje medlem av bedømmelseskomiteen og komiteens koordinator.
Leder av disputas
Instituttleder Professor Tone Kvernbekk, Institutt for pedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo
Veiledere
- Professor Monika Bærøe Nerland, Institutt for pedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo
- Professor Ingvill Rasmussen, Institutt for pedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo
Sammendrag
Knowledge Practices and Learning Challenges in Legal Education –Examining students’ collaborative work in two undergraduate courses
Denne artikkelbaserte avhandlingen bidrar til forskning på undervisning og læring i høyere utdanning. Avhandlingen har som overordnet målsetting å bidra til en rikere forståelse av hva det betyr for studenter å ta del i et – for dem – nytt kunnskapsfelt samt gi innsikt i de utfordringer de står overfor i den forbindelse. Jeg har nærmet meg denne målsettingen gjennom å undersøke kunnskapspraksiser og læringsutfordringer slik de utfolder seg i grupper av jusstudenter som samarbeider om å utforske fagspesifikke case-oppgaver.
For å undersøke dette har jeg gått inn i to kurskontekster fra første- og andre studieår i jusutdanningen.
I avhandlingen spør jeg: 1) Hva karakteriserer kunnskapspraksiser studentene introduseres for i lavere grads jusutdanning?
Og 2) Hvilke læringsutfordringer møter studentene når de deltar i disse praksisene?
For å kunne beskrive og analysere kompleksiteten i studenters vei til juss som kunnskapsfelt har jeg benyttet meg av følgende analysebegreper: epistemic space, appropriation, assembling og navigation.
Avhandlingens tredje forskningsspørsmål er; 3) Hvordan kan avhandlingens analysebegreper bidra til å skape en bedre forståelse av studentenes begynnende deltakelse i kunnskapspraksiser i jus?
Avhandlingen bygger på analyser av kvalitative data fra to kurskontekster; Et introduksjonskurs og et andre års kurs i internasjonal rett.
Jeg har fulgt studentenes interaksjon i gruppearbeid, og med særlig oppmerksomhet rettet mot den rollen de juridiske tekstene får i studentenes utforskende arbeid med case-oppgaver. Avhandlingen finner, i tråd med tidligere forskning, at studentene gjennom å ta del i kunnskapspraksiser får tilgang til den juridiske diskursen, fagspråket og ressursene i profesjonen.
Gjennom de valgte analysebegrepene har analysene av de to kurskontekstene gitt grunnlag for å beskrive noen viktige vilkår for at studenter kan ta del i kunnskapspraksiser i jus i utforskende aktiviteter. I sluttdiskusjonen understrekes betydningen av gjennomtenkte pedagogiske design for å legge til rette for, og støtte opp under, studenters læring når de står overfor ulike praksiser i et kunnskapsfelt.