Cand.paed. Kristin Beate Vasbø

Det interkulturelle ungdomsmøtet som læringsarena. En etnografisk studie av læring mellom formelle og uformelle kontekster.

 

Avhandlingen: "Det interkulturelle ungdomsmøtet som læringsarena. En etnografisk studie av læring mellom formelle og uformelle kontekster" retter fokus mot hvordan vi kan forstå organiserte kulturmøter som relevante læringsarenaer i individets livslange læringsløp. Avhandlingen bygger på en etnografisk studie av seks deltakere ved et opplæringstiltak for norsk ungdom, som strever med å finne sin vei i utdanningen, og deres erfaring med læring i formelle og uformelle kontekster. Denne gruppas deltakelse på internasjonal ungdomsutveksling i Brasil, i regi av EUs ungdomsprogram for ikke-formell læring, står sentralt i studien. Den europeiske ungdomssektoren har et særlig fokus på utsatt ungdom i sitt arbeid med et av UNESCOS overordnede mål for all utdanning: "Å lære å leve sammen i en multikulturell verden".

Avhandlingens overordnede problemstilling er: Hvilke læreprosesser og identifikasjonsprosesser aktiveres hos ungdom gjennom deltakelse på internasjonal gruppeutveksling? Formålet med studien er både teoretisk og empirisk orientert. Gjennom å foreta en teoretisk kobling mellom en kritisk hermeneutisk retning i interkulturell kommunikasjonsforskning og sosiokulturell læringsteori, er hensikten å fornye det begrepsapparatet som læringsutbyttet av interkulturelle ungdomsmøter fortolkes innenfor. I et empirisk perspektiv søker denne studien å utforske individuelle meningsskapende prosesser i, og på tvers av, opplæringstiltaket og det interkulturelle ungdomsmøtet som sosiale kontekster. Studiens funn viser at organiserte interkulturelle ungdomsmøter oppleves som læringsarenaer hvor personlig kunnskap spiller en større rolle enn hva tilfelle er i mer tradisjonell skolelæring. På den interkulturelle læringsarenaen blir både formell og uformell kunnskap gjort relevant av individet selv gjennom deltakelse i sosiale aktiviteter. Denne studien viser også at det å kombinere ulike læringsarenaer og læringsmetoder kan bidra til å styrke de unges læringsidentiteter på tvers av kontekster, noe som kan fremme denne ungdomsgruppas deltakelse og posisjon i den formelle utdanningen

Publisert 17. jan. 2011 12:59 - Sist endret 29. aug. 2011 15:04