M.phil. Greta Bjørk Gudmundsdottir

From digital divide to digital opportunities? A critical perspective on the digital divide in South African schools.

Studien Fra digitale skiller til digitale muligheter; et kritisk perspektiv på IKT-bruken i Sør- Afrikanske klasserom er skrevet innen forskningsfeltet komparativ og internasjonal utdanning.  Den fokuserer på bruken av informasjonsteknologi (IKT) blant skoleelever i fattige områder i Cape Town, Sør Afrika.  Studiens mål er å frembringe kunnskap om den økte satsingen på bruk av IKT i utdanningen i et globalt perspektiv. Med fokus på begrepet ”digitale skiller” er målet å styrke forståelsen av IKT bruk i et utviklingsland. Det overordnete forskningsspørsmålet er; Hvordan kommer det digitale skillet til uttrykk i Sør-Afrikanske klasserom?

Metodedesignet mixed-methods er brukt for å samle inn og analysere kvalitative data som klasseromsobservasjoner og intervjuer, i tillegg til kvantitative data innhentet med spørreskjemaer. Datainnsamlingen ble gjort under feltarbeid fra januar til juli 2007.

Studien gjør bruk av et kritisk perspektiv, og begrepet om digitale skiller blir problematisert som et uttrykk for makt og sosial ulikhet i samfunnet.  Det å tenke nytt om hva som ligger i begrepet om digitale skiller, samt betydningen av å trekke på at elevenes kontekstuelle bakgrunn blir vektlagt.  Når det gjelder utforming av politiske retningslinjer blir det viktig å rette fokus mot det kulturelle mangfoldet som elevene representerer, samt sørge for at utdanningsreformer er tilpasset relevant innhold og elevenes hjemmespråk. Ved å fokusere på kulturelt mangfold og språkproblematikk, orienterer denne studien seg bort fra tidligere studiers kvantitative målestokker på det digitale skillet. Oppmerksomheten rettes snarere mot lokal kapasitet, lokal kunnskap og lokal ekspertise som avgjørende faktorer for å forstå hvordan det digitale skillet rammer fattige elever og deres lærere spesielt, men også hvordan IKT brukes i klasseromssammenheng generelt.

Publisert 5. apr. 2011 13:48 - Sist endret 9. mai 2011 09:30