Cand.polit. Stine Margrethe Ekornes

Title of dissertation:

School Mental Health - Teacher Views. An Exploratory Study of Teacher's Perceived Role, Competence and Responsibility in Student Mental Health Promotion.

Denne avhandlingen er skrevet innenfor fagområdet pedagogikk, med spesielt fokus på lærerprofesjonalitet og psykisk helse i skolen, sett fra et økologisk perspektiv. Den overordna problemstillingen er: Hvordan opplever læreren sin rolle og sitt ansvar i arbeid med psykisk helsefremmende arbeid i skolen? Ut fra denne, er det formulert åtte underproblemstillinger, knyttet til læreres begrepsforståelse og hvilke faktorer som påvirker denne, læreres opplevde rolle og utfordringer i tverrfaglig samarbeid om elevers psykisk helse og læreres opplevelse av stress knyttet til forholdet mellom kompetanse til og ansvar for å engasjere seg i psykisk helsefremmende arbeid. Studien bygger på et mixed methods design, med kombinasjon av fokusgruppeintervjuer og spørreskjemaundersøkelse blant lærere i grunn- og videregående skoler i fylkene Møre & Romsdal, Sogn & Fjordane og Hordaland. Fokusgruppedata baseres på tre intervjuer med totalt 15 lærere, mens surveydata baseres på et utvalg av 1575 lærere fra totalt 51 skoler. Responsraten var 49 % (n: 771). De viktigste funnene i arbeidet, er at psykisk helse som begrep oppleves nokså fremmed i skolen, men at det ser ut til å foregå engradvis endring i læremes begrepsforståelse i retning av at psykisk helse ikke bare handler om sykdom og diagnoser, men er noe som angår alle og som kan fremmes i den daglige undervisningen. Videre identifiserer studien seks sentrale hindringer eller utfordringer for tverrfaglig samarbeid, der taushetsplikt, knappe tidsressurser og lite kontakt mellom profesjoner er blant det viktigste. Lærere opplever seg som svært sentrale i å henvise til hjelpetj enesten, men etterspør mer informasjon og oppfølgning i etterkant. Tilslutt peker studien på at manglende samsvar mellom opplevd kompetanse og ansvar i forhold til å fremme elevers psykisk helse, er en kilde til stress i læreryrket. Studien identifiserer også tre hovedområder i lærernes kompetanse om psykisk helse, knyttet til ansvar for å fremme trivsel, henvise til hj elpetj enesten og ivareta elever under og etter hjelpetiltak. Dette har relevans for fremtidig lærerutdanning, og en hjelp til å konkretisere hva psykisk helsefremmende arbeid i skolen er og hva det bør omfatte. Arbeidet er utført ved Høgskulen i Volda.

Publisert 23. juni 2016 12:31