Master Ellen Brinchmann

Title of dissertation:

Betydningen av ordkunnskap for utviklingen av leseforståelse.

I denne avhandlingen i spesialpedagogikk utforskes betydningen av ordkunnskap for utviklingen av leseforståelse. Temaet belyses gjennom tre empiriske studier:

I den første studien, en metaanalyse, ble relasjonen mellom vokabular i førskolealder og senere leseforståelses- og ordavkodingsferdigheter undersøkt. Resultatene fra studien viste en moderat sammenheng mellom tidlige vokabularferdigheter og senere leseforståelse, mens den prediktive relasjonen mellom vokabular og ordavkoding var noe svakere. Samlet sett framstår imidlertid vokabular som en robust prediktor av leseforståelse. Dette funnet har flere praktiske implikasjoner. For det første vil kunnskap om førskolebarns vokabularferdigheter kunne bidra til identifikasjon av individer i risiko for å utvikle leseforståelsesvansker. Resultatene antyder også at det kan være nyttig å arbeide med barns ordkunnskap for å forbygge slike vansker.

Den andre studien i avhandlingen baseres også på longitudinelle observasjonsdata, men er i motsetning til metaanalysen en primærstudie. I studien ble selve utviklingen av ordkunnskap utforsket ved å undersøke forholdet mellom grammatisk og leksikalsk vekst i en kohort av barn i førskolealder. I studien ble det identifisert gjensidige forbindelser mellom barns grammatiske og leksikalske utvikling, noe som understreker at disse språklige komponentene ikke operer i isolasjon – i et naturlig utviklingsforløp vil grammatisk læring kunne bidra til leksikalsk utvikling og vice versa.

I likhet med studie I og II har den siste studien i avhandlingen en kvantitativ metodisk tilnærming. Studien skiller seg likevel fra de to andre ved å bygge på data fra et kvasi-eksperiment. Mer spesifikt ble effekten av en intervensjon designet for å stimulere svake leseres ordkunnskap undersøkt. Intervensjonen hadde en bred tilnærming til undervisning i ordkunnskap, hvor forbindelsen mellom ordkunnskap og andre språkområder ble vektlagt. Etter intervensjonens slutt ble det funnet effekt av undervisningen på flere ulike språklige mål samt et standardisert mål på leseforståelse. Resultatene tyder med andre ord at arbeid med ordkunnskap kan være en god metode for å fremme elevers leseforståelsesferdigheter.

Publisert 9. mai 2016 10:39 - Sist endret 9. mai 2016 10:39