Master Silje Hølland

Avhandlingens tittel:

Samspill i læringsdialoger. En studie av interaksjon, dominansmønstre og mediering.

Avhandlingen omhandler samhandling i læringsdialoger og målet med arbeidet har vært å få en økt kunnskap om interaksjonelle kvaliteter og mediering i læringsdialoger mellom barnehagelærere og femåringer. Slik kunnskap er av betydning for barnehagelærernes daglige arbeid og for fagfeltet forøvrig. Den overordnete problemstillingen for studien er: Hvilke interaksjonelle kvaliteter preger samspillet mellom barnehagelærere og barn på 5 år i utvalgte læringsdialoger?

Det er benyttet videoobservasjoner av utvalgte læringsaktiviteter (boklesing og konstruksjonslek med duplo) og problemstillingen er belyst fra ulike komplementerende analytiske perspektiv. Kvantitative analyser (koding og kategorisering av dialogiske bidrag) og kvalitative dybdeanalyser er benyttet gjennomgående i alle artiklene. Artikkel 1 omhandler de interaksjonelle mønstrene (dynamikk, koherens og dominans) som danner grunnlaget for medieringen i en boklesingsaktivitet. Artikkel 2 omhandler lærernes styring (directiveness) i interaksjonen, og hvordan denne relateres til barnas engasjement. I denne artikkelen kontrasteres samspillet mellom barnehagelærerne og fem-åringene med dyader av spesialpedagoger og barneskolebarn med Down syndrom. Artikkel 3 omhandler medieringen i læringsdialogen, nærmere bestemt barnets og den voksnes bidrag til dialogen og relasjonen mellom ulike samtaletyper (extra-textual talk) i boklesingen, det vil si kontekstualisert og dekontekstualisert samtale.

Resultatene viser blant annet nødvendigheten av at den voksne, i rollen som barnets veileder og mer kompetente samtalepartner, tar ansvaret for å skape fremdrift i dialogen samtidig som han/hun er responderende og møter barnet med respekt og annerkjennelse. Funnene belyser også hvordan barn ved en kombinasjon av responser og initiativ bidro med viktig innhold i dialogene og i oppgaveløsningen. Denne kunnskapen har implikasjoner for arbeid i barnehagen og for barnehagelærerutdanningen.

Studien ble gjennomført ved Institutt for spesialpedagogikk, UV-fakultet (UiO).

Publisert 19. apr. 2017 14:23 - Sist endret 19. apr. 2017 14:23