Det overordnede formålet med denne artikkelbaserte avhandlingen er å undersøke i hvilken grad tidlige språk- og avkodingsrelaterte ferdigheter predikerer senere leseforståelse og hvordan vi kan støtte utviklingen av leseforståelse. De tre studiene som inngår i denne avhandlingen er basert på longitudinelle og eksperimentelle data.
I den første studien ble sammenhengen mellom språkferdigheter og senere leseforståelse undersøkt gjennom en systematisk kunnskapsoversikt (meta-analyse). Resultatene fra de 64 inkluderte studiene viste moderat til stor grad av sammenheng mellom språkferdigheter i førskolealder og leseforståelse i skolealder. En betydelig del (59,7%) av variasjonen i elevenes leseforståelse ble forklart av tidlig språk— og avkodingsrelaterte ferdigheter.
Den andre studien er en longitudinell studie hvor 215 norske barn ble fulgt årlig fra 4 år til 9 år. Ved hjelp av latent vekstkurvmodellering ble to veier til leseforståelse identifisert: språkforståelse og avkodningsferdigheter. Sammen forklarte de 99,7% av variasjonen i leseforståelse ved 7 år. 1 tillegg predikerte språkforståelse elevenes vekstkurve.
I den tredje studien ble effekten av en intervensjon laget for å støtte svake leseres ordkunnskap undersøkt. Elevene i intervensjonsgruppen mottok et tiltak over 10 uker, mens elevene i kontrollgruppen fulgte den vanlige undervisningen. Resultatene viste at elevene i intervensjonsgruppen gjorde signifikante forbedringer i deres språk- og leseforståelsesferdigheter sammenlignet med kontrollgruppen.
Samlet sett gir resultatene empirisk støtte for viktigheten av et bredt fokus på språk fra tidlig alder og videre i skolealderen, da tidlig språkferdigheter forklarte en betydelig del av variasjonen i senere leseforståelse i Studie 1 og 2. I tillegg viste resultatene fra studie 3 at ved å sette inn et tiltak med en bred språktilnærming støttet elevenes utvikling av språk- og leseforståelse.