– Det å være minoritetsspråklig trenger ikke være en utfordring. Vi må ikke forveksle det å være annerledes med å ha vansker. Likevel trenger vi å vite mer om hvordan barnehagen kan arbeide for å støtte flerspråklige barns norskspråklige utvikling, understreker professor.
I denne episoden snakker vi om barnehagebarn med norsk som andrespråk, betydningen av tilgang på bøker for språkutviklingen hos barna og hva forskningen på temaet viser.
Gjester i episoden er Veslemøy Rydland, professor ved Institutt for pedagogikk og Elizabeth Hernholm, leder for barnehagene i bydel Grorud i Oslo.
Programleder: Elise Koppang Frøjd. Produsent: Shane Colvin. Research: Ulf Tero Grefsgård og Elise Koppang Frøjd.
Se utdrag fra episoden om tospråklighet (videoproduksjon: Shane Colvin/UiO).
Les forskningssak: Samtaler over bøker gjør tospråklige barn sterkere i norsk
Les om forskningsprosjektet Språklæring og tekstforståelse i barnehagen.