Digitale hjelpemidler i undervisningen – er det til hjelp for de som har dysleksi?

Det har vært en stor debatt med argumenter for eller mot digitale flater, som læringsbrett og pc i skolen. Men hvordan er det for de som allerede strever med lesing? Er de digitale hjelpemidlene til hjelp?

Øistein Anmarkrud og Anna Anmarkrud. Foto.

Øistein og Anna Anmarkrud møtes til samtale om dysleksi og digitale hjelpemidler(foto: Vebjørn Løvås/UiO)

Gjester i episoden er Øistein Anmarkrud, professor ved Institutt for spesialpedagogikk, ved Universitetet i Oslo og Anna Elinore Anmarkrud, 20 år, jobber i barnehage og skal studere sykepleie, neste år.

- En lettelse å få diagnosen dysleksi

Anna Anmarkrud fikk diagnosen dysleksi da hun gikk på ungdomsskkolen og forteller at det var en stor lettelse.

Hun mottok da også mange digitale hjelpemidler, men fikk ikke tilstrekkelig opplæring i de digitale hjelpemidlene.Logo Læring. Illustrasjon.

Digitale hjelpemidler krever god pedagogisk opplæring

– Har man dysleksi så får man datamaskin - og så skal det løse problemer, sier Øistein Anmarkrud.

Og forteller at forskningen viser at det krever mye opplæring dersom de digitale hjelpemidlene skal avlaste og være til hjelp for elevene.

Han understreker at det er store variasjoner mellom kommuner og skoler.

- Det kan være avgjørende om læreren kan digital teknologi, påpeker Øistein Anmarkrud.

Programleder: Elise Koppang Frøjd. Produsent: Shane Colvin. Research: Elise Koppang Frøjd og Marika Vartun.

Abonner direkte på Læring fra Spotify

hør på Læring i Itunes

Forskningssak: Elever med dysleksi får en ekstra utfordring når læreboka erstattes med nettet

Publisert 2. juli 2021 13:38 - Sist endret 5. jan. 2023 09:36