De må klare å holde tritt med den digitale utviklingen, klare seg i fremtidens arbeidsmarked, sørge for en bærekraftig utvikling og klare å tilpasse seg et heterogent, flerkulturelt samfunn.
– Lærerutdanningen kan bidra til å fremme en innovativ skolekultur, sier seniorforsker Trude Nilsen i episoden.
– Jo flere lærere som hadde opplæring i undervisning av tverrfaglige temaer, i bruk av digital teknologi og i undervisning av flerkulturelle elever, jo mer innovative var skolene, forklarer hun videre.
Hør hele samtalen om temaet og les artikkel hos forskning.no.
Gjester i episoden er professor og senterleder ved Centre for Educational Measurement (CEMO) Sigrid Blömeke og seniorforsker ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Trude Nilsen.
Programleder: Elise Koppang Frøjd. Produsent: Shane Colvin. Research: Elise Koppang Frøjd, Magnus Heie og Gunnhild Nedberg Grønlid.
Les mer
- Sak om temaet hos forskning.no: Hva fremmer nytenkning i skolen?