Tema: Bærekraft

Bildet kan inneholde: font, kunst, rekreasjon, sirkel, motorkjøretøy.

Begrepet bærekraft bygger på en visjon om en verden der flest mulig lever et godt og meningsfullt liv. Utdanningsvitenskapen og utdanningene i pedagogikk og undervisning er viktige krefter for å få til omstilling, både i samfunnet og menneskers liv. Derfor arbeider UV bredt med bærekraft.

Publisert 5. feb. 2024 10:19

De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.

Publisert 30. mai 2023 12:58

Lærere i skolen må legge til rette for læring innenfor de tverrfaglige temaene på læreplanen. Men hvordan forstå og gjennomføre tverrfaglig undervisning? Det var tema for nytt seminar.