Klimaendringer skader barns skoleresultater verden over, viser UiO-forskere i en ny studie i tidsskriftet Nature Climate Change.
Tema: Bærekraft
![Bildet kan inneholde: font, kunst, rekreasjon, sirkel, motorkjøretøy.](https://www.uv.uio.no/forskning/aktuelt/tema-berekraft/temaserie-berekraft-webanner-v3.jpg)
Begrepet bærekraft bygger på en visjon om en verden der flest mulig lever et godt og meningsfullt liv. Utdanningsvitenskapen og utdanningene i pedagogikk og undervisning er viktige krefter for å få til omstilling, både i samfunnet og menneskers liv. Derfor arbeider UV bredt med bærekraft.
– Vi trenger et miljø som støtter samarbeidsprosjekter mellom universiteter, skoler og samfunnet for øvrig. Slik kan skolen bli en reell aktør for bærekraft, sier skoleforsker Erik Knain ved Universitetet i Oslo (UiO).
De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.
Vil du vite korleis design av ny teknologi i læringspraksisar kan bidra til berekraftig utvikling? Då kan du søkje plass på det nye pedagogikkemnet i UiOs berekraftsertifikat.
Skole og samfunnsaktører skal jobbe sammen på Skole i verden-prosjektet for å løse lokale utfordringer. Alle interesserte inviteres til å møtes på konferanse.
Klima- og naturkrisen utfordrer skolen. Elever må lære på nye måter og på nye steder. I Fredrikstad har de bygd en katedral av plastsøppel. Det gir håp om at en annen verden er mulig.
Stiftelsen Helt Med har skapt over 250 ordinære arbeidsplassar til arbeidshungrige personar på uføretrygd. No vert det lagd ein ny modell i NAV, inspirert av Helt Med-modellen.
Forskere etterlyser større innsats fra skolen og støtteapparatet når unge med utviklingshemming skal ut i arbeidslivet. – I dag overlates ansvaret nærmest helt til foreldrene.
De tre tverrfaglige temaene i skolen gjør det lettere å bruke elevenes hverdagserfaringer til å lære. Det viser den første omfattende klasseromsstudien av de tverrfaglige temaene i den nye læreplanen.
Lærere i skolen må legge til rette for læring innenfor de tverrfaglige temaene på læreplanen. Men hvordan forstå og gjennomføre tverrfaglig undervisning? Det var tema for nytt seminar.
Klimaomstilling vil kreve et åpent sinn av oss alle, mener gjestene i denne episoden av Universitetsplassen. De vil «spille» ungdom til gode klimarådgivere.