Både prinsipielle diskusjoner og konkrete øvelser om demokratiet sto på programmet da tre skandinaviske skoleklasser møttes i den lille danske byen Tisvilde.
Tema: Demokrati
![Banner. Illustrasjon.](https://www.uv.uio.no/forskning/aktuelt/tema-demokrati/temaserie-dem-webanner-v2-1000.png)
Hvordan lærer vi å bli aktive borgere? Illustrasjon: Shane Colvin/UiO
Demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kunnskap om demokratiets forutsetninger, verdier og spilleregler. Hvilken rolle spiller utdanning ellers for demokratiet? Hvordan dannes vi til aktive borgere? Det utforsker vi i vårens temaserie.
Skolen skal gjøre elevene til aktive medborgere. Men demokratiopplæring er langt mer enn pugging av politiske partier. Aller først må vi lære oss å være uenige.
Korleis reflekterer skuleelevane om demokrati etter tre dagar på Utøya sin demokrativerkstad? Det er eitt av spørsmåla tre masterstudentar i pedagogikk utforska i emnet «Forskingsforum».
Forskjellene i prestasjoner øker gjennom skoleløpet og har også økt over tid.
Professor Tobias Werler gikk til forskningen for å bidra til at alle elever skal få en skolegang der de får utviklet sitt potensial og kunne bli hørt.
I august vert landets første framifrå forskingssenter for utdanningsvitskap etablert. Senter for forsking på likheit i utdanning (CREATE) skal sørgje for at færrast mogleg barn vert liggande bak.
Elevane har rett til å vere med å bestemme i skulekvardagen sin, men det varierer korleis og i kva grad det blir praktisert. Kva kan lærarar gjere, og kva seier forskinga om temaet?
Lærere ved tre skandinaviske skoler er i gang med EU-støttet prosjekt for å ta tak i utfordringene. Med på laget har de forskere fra UiO og MF vitenskapelig høyskole. Men det er elevene som sitter i førersetet.
Klimaomstilling vil kreve et åpent sinn av oss alle, mener gjestene i denne episoden av Universitetsplassen. De vil «spille» ungdom til gode klimarådgivere.
Med de rette grepene kan læreren gjøre selv de merkeligste elev-innspill til gull for læring.
Mange elever i ungdomsskolen og på videregående er skeptiske til å delta i diskusjoner på sosiale medier. De frykter ubehaget ved å diskutere på nett. – Slik kan vi dessverre gå glipp av viktige, unge stemmer, sier forsker Nora Elise Hesby Mathé.