Den internasjonale dagen for stamming markeres verden over i dag, 22. oktober. For mange er stamming en livslang vanske, derfor er det viktig for barn og unge å få gode forbilder som snakker slik de selve gjør, sier forsker ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO.
Aktuelle-saker
Christiane Lingås Haukedal, som nylig disputerte ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, peker på mangler i språkoppfølgingen hos barn med nedsatt hørsel.
Forskningsdagene 2020 har hjernen som tema. Institutt for spesialpedagogikk bidrar med to arrangementer på Litteraturhuset, som du enten kan følge der, eller hjemme i egen stue.
I forbindelse med oppstart av forskningsprosjektet Second Language Plus, lyser vi nå ut to stipendiatstillinger. Prosjektet eies av Institutt for spesialpedagogikk, UiO og har flere samarbeidspartnere som Høgskulen på Vestlandet og Statped.
Linn Stokke Guttormsen, postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk forklarer hvordan man kan hjelpe barn som stammer.
Alle landets logopeder kan nå glede seg til et nyttig verktøy om kartlegging og oppfølging av personer som stammer.
Doktorgradsavhandlingen til Hanne Næss Hjetland var så fremragende at hun tildeles H.M. Kongens gullmedalje.
Professor Kari-Anne Bottegaard Næss ved Institutt for spesialpedagogikk får 20 millioner fra forskningsrådet til å forske på språktiltak for barnehagebarn.
Bjørn Lyxell har forsket på 200 barn mellom 6- 10 år med Cochleaimplantat og sammenlignet de med 200 normalhørende barn. Forskningen viser at jo tidligere barnet har fått et cochleaimplantat desto bedre presterer det på kognitive tester.