English version of this page

Retuning Education - Åpen forelesning med Morten Korsgaard

Idealene om økonomisk og personlig fremgang og vekst ødelegger planeten vi bor på og dens innbyggere. Utdanning blir ofte sett som løsningen på dette problemet, men også den blir sakte kvalt av de samme idealene. Hvordan kan vi tenke utdanning annerledes?

Portrett av Morten Korsgaard med et barn som kneler på en strand i bakgrunnen.

Foto av førsteamanuensis Morten Korsgaard: Privat. Illustrasjonsfoto i bakgrunnen: Mikael Kristenson/ Unsplash

Morten Timmermann Korsgaard er førsteamanuensis i pedagogikk ved avdeling for barndom, utdanning og samfunn, og leder av forskningsgruppen Philosophical studies in education (PSE) i Malmö Universitetet.

Forskningen hans er fokusert på utdanningsfilosofien, pedagogisk teori og historie, inkluderende utdanning og arbeidet til Hannah Arendt.

Dagens foredrag: Retuning education

Bildung and exemplarity beyond the logic of progress

While the ideals of economic and personal progress and growth are slowly destroying the planet we inhabit and its inhabitants along with it, education – often seen as the solution to this problem - is slowly being suffocated by the very same ideals.

Korsgaard argues that in order to move beyond this destructive logic, we must rethink, or retune if you will, the way we think of education.

Instead of seeing education as a process of growth and accumulation of whatever skills and competences are in vogue, we must see it instead as an encounter, a process of bringing into presence, both the subject matter and the student so that world and student can become acquainted.

In order to outline such a retuning we must retune the concepts of Bildung and exemplarity in a way that moves beyond both classical definitions of these and the logic of progress which has hitherto determined their usage.

Forelesningen kommenteres av to fagpersoner

Odin Fauskevåg er førsteamanuensis ved institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU. Han arbeider med pedagogiske spørmål fra et filosofisk ståsted. Fausevåg forsøker å belyse pedagogiske begreper og fenomener som kompetanse, digital teknologi, demokrati, subjektivitet og danning ut fra lesinger av blant annet Hegel, Kant, Arendt, Skjervheim, Klafki og Taylor.

Torill Strand er professor ved institutt for pedagogikk ved UiO. Hennes faglige interesser spenner fra politisk pedagogisk filosofi til sosial epistemologi, kosmopolitisme og semiotikk. Strand arbeider med etisk-politisk danning ut fra en kritisk lesning av den franske filosofen Alain Badiou.

Praktisk informasjon

Forelesningen vil holdes på engelsk.

Forelesningen arrangeres av forskningsgruppen Humanioriastudier i pedagogikk (HumStud), som en del av forelesningsserien i pedagogisk filosofi.

Dette er et åpent foredrag, og ingen påmelding er nødvendig.

Etter foredraget blir det en liten mottakelse i femte etasje i samme bygg.

Velkommen!


Kontaktperson: Elodie Guillemin

Arrangør

HumStud
Emneord: Bildung, Pedagogikk, Pedagogisk filosofi, Eksemplaritet
Publisert 14. aug. 2023 11:50 - Sist endret 19. sep. 2023 11:47