English version of this page

Gjesteforelesning med Birgit Schaffar-Kronqvist: The Ruins of Education

Våre skolesystemer og pedagogiske virksomheter må reflektere radikalt over hvordan de har bidratt til at livet på jorda befinner seg på randen av katastrofe. Det mener Birgit Schaffar-Kronqvist fra Universitetet i Helsinki.

Portrett av kvinne med kort hår.

Birgit Schaffar-Kronqvist. Foto: Pia Petterson.

I gjesteforelesningen "The Ruins of Education. A Guide for Residents and Tourists" skal Schaffar-Kronqvist diskutere hvordan vestlig filosofi og kunnskapsutvikling har bidratt til naturkatastrofen vi ser i dag. Samtidig mener hun at det finnes vestlige tradisjoner som kan bidra i kampen mot klimaendringene.

Sammendrag


The highly educated, rich parts of the Nordic and Western countries, we, need to radically reflect on how our educational systems, practices and knowledge formations have contributed to the fact that humanity and life on earth are on the edge of a disaster. We, the ones who have profited from the damage that our ways of life have given rise to, need to find ways to act very concretely as soon as possible to break our own destructive ideological, political and behavioral patterns. Sadly, one part of these patterns has been to start acting only when our own lives are threatened.

We are living in our own ruins and we need to face and relate to them.

In the Western tradition of thought, there are many insights about how resistance, reflection and by this renewal is necessary and possible as an essential part of humanity’s ability of enlightenment. I will sketch some of these in order to provide a guide for us who are living in the ruins of education. Aware of the risk that my focus on “our own Western tradition” could only perpetuate the same destructive, colonial structures, my aim, however, is to point to the possibilities that are already inherent in our forms of (educational) lives.

The possibility of change might be closer at hand than it sometimes might seem.

Forelesningen kommenteres av to fagpersoner

Ole Andreas Kvamme er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. Han forsker på bærekraftsdidaktikk og tilhører forskergruppene HumStud (Humaniorastudier i pedagogikk) og COSER (Challenges of Sustainability in Educational Research).

Christian Andres Palacios Haugestad, er PhD-stipendiat i kultur- og sosialpsykologi ved UiO og medlem av forskergruppen ECODISTURB. Han forsker på hvordan mennesker virker fremmedgjort fra naturen og psykologiens mulige rolle i å legge til rette for miljøengasjement blant unge.

Praktisk informasjon

Forelesningen foregår på engelsk.

Forelesningen arrangeres av forskergruppa Humaniorastudier i pedagogikk, som del av en forelesningsrekke i pedagogisk filosofi.

Arrangementet er åpent for alle og ingen påmelding er nødvendig.

Velkommen!

Kontaktperson: Aurora Jacobsen Evenshaug

Emneord: Pedagogisk filosofi, Pedagogikk, Pedagogiske grunnlagsspørsmål, klima, natur
Publisert 21. okt. 2022 10:13 - Sist endret 26. okt. 2022 09:52