«Hvis du bare hadde gjort som jeg sa, så hadde ikke problemet oppstått». I vår dagligtale og i alle pedagogiske sammenhenger bruker vi helt uanstrengt slike uttrykk.
![Portrett av kvinne med kort hår](/forskning/grupper/humstud/arrangementer/tonekv.jpg)
Uttrykkene er viktige i pedagogikk fordi de inngår i evaluering av prestasjoner.
«Kunne ha vært», «ville ha blitt», «kunne ikke ha skjedd», og så videre. Uttrykkene kalles kontrafaktiske fordi de beskriver noe som ikke har skjedd. De er imaginære, noe vi tenker oss.
Slike kontrafaktiske utsagn er byggesteiner når vi tillegger folk ansvar, fri vilje, føler anger, deler ut ros eller skyld.
De er viktige i pedagogikk fordi de inngår i evaluering av prestasjoner, beslutninger, handlinger eller strategier. Vår bruk av kontrafaktiske påstander har derfor stor innvirkning på folk.
Bruk av kontrafaktiske påstander har stor innvirkning på folk.
Kvernbekk vil i foredraget bruke konkrete eksempler til å se på hva som er involvert når vi snakker om det som kunne ha vært. Hun argumenterer for at dette området er noe pedagoger bør interessere seg mer for.
Forelesningen innledes av Inga Bostad, professor i filosofi ved Institutt for pedagogikk. Kvernbekks forelesning blir kommentert av Brit Marie Hovland (førsteamanuensis ved VID vitenskapelige høgskole) og Sverre Tveit (postdoktor ved Institutt for pedagogikk, UiO).
Les hvordan statsviteren Bernt Hagtvet bruker kontrafakta i denne Aftenposten-artikkelen om Sovjetdiktaturets blodige fødsel. Hagtvet skriver: «Tenk om noen hadde tatt Lenin av dage på veien hjem til Petrograd fra Zürich våren 1917».
![Bildet kan inneholde: himmel, sky, anlegg, tre, font.](/forskning/grupper/humstud/arrangementer/gary-butterfield-fdoen0openw-unsplash.jpg)
Praktisk informasjon
Forelesningen arrangeres av forskergruppa Humanioriastudier i pedagogikk, som del av en forelesningsrekke i pedagogisk filosofi.
Arrangementet er åpent for alle og ingen påmelding er nødvendig.
Velkommen!
Kontaktperson: Aurora Jacobsen Evenshaug