Forskergruppen
Vi utforsker epistemiske, etiske, estetiske, historiske og politiske aspekter ved pedagogiske mål, prosesser og institusjoner. Vår forskning reiser viktige grunnlagsspørsmål. Etablerte nøkkeltema er etisk-politisk dannelse, erkjennelse, vitenskapsteori og -historie om pedagogikk og utdanningsvitenskap, kunnskapsdannelse, kritisk tenkning, former for anerkjennelse, medborgerskap og verdensborgerskap, utdanningshistorie.
Med raske kunnskapsendringer og økende kulturell variasjon tar humanistisk forskning i pedagogikk stadig opp nye tema og teorier i møte med aktuelle demokratiske og verdimessige utfordringer.
Historiske, filosofiske og vitenskapsteoretiske analyser bidrar til at vi bedre forstår, kritiserer og begrunner pedagogisk virksomhet og utdanningsvitenskapelig forskning. Forskningsfeltet representerer et integrerende element i UV-fakultetets forskningsportefølje. Internasjonalt er "Foundations of Education", "Philosophy of Education", og "History of Education" aktuelle delområder innen humanistisk forskning innen pedagogikk.
Prosjekter
- Danning og demokratisering
- Lærerkulturer i Norden
- NordEd - Den nordiske utdanningsmodellen
- Hjemstedets betydning for pedagogikken
- Educational justice and social imaginaries
- Pedagogisk teori
- Etisk politisk dannelse (Bildung)
- The moral order of ICT (Information and communication technology) development, deployment, and use
- Plastisitetens pedagogikk
- Universalism and context. Emergence and Transformation of Sustainability Values in KRLE
- Narrativer i pedagogisk forskning
- Nytt blikk på gamle problemer
- Etisk-politisk danning. En kritisk lesning av Alain Badiou
Undervisning
HumStud har et særlig ansvar for UV-fakultetets innføringskurs (UVExFac), masterprogrammet "Master i pedagogikk. Studieretning Utdanning, Danning og Oppvekst" og PhD kurset Political Philosophy of Education (UV9412) [kurset går annethvert år] men underviser også på følgende kurs, Danning og utdanning (PED1002), Motivasjon og læring (PED1010), Metode (PED1020), Barn og ungdom, oppvekst og opplæring (PED2202), Bachelorfordypning (PED3090), Danning og demokratisering (PED4303), Tekstanalyse (PED4031 og PED4305), Forskningsmetode og vitenskapsteori (PED4040) og kurs i vitenskapsteori for Ph.d (UV9002).
Forskere i gruppen deltar i undervisningen på bachelor om grunnlagstema og filosofiske og historiske spørsmål. Forskergruppen organiserer en del kurs og seminarer knyttet til IPEDs master i pedagogikk - allmenn studieretning, og kurs ved UV-fakultetets forskeropplæring.
Samarbeid
Forskergruppens medlemmer deltar aktivt i flere nasjonale, nordiske og internasjonale forskernettverk.
Reisestipend for mastergradsstudenter
- Søknader vurderes fortløpende. Les mer her.
Oppdateringer
For å motta informasjon om arrangement og nyheter kan du melde deg på forskergruppens nyhetsbrev. Kontakt torill.strand@iped.uio.no