Om seminaret:
De internasjonale skoleundersøkelsene har gjennom flere tiår sett på utdanningssystemet i Norge med et blikk utenfra, og i dette seminaret ser vi nærmere på utviklingen i undersøkelsene.
I det offentlige ordskiftet er det ofte stor vekt på enkeltresultater og rangeringer, men viktigere enn dette er spørsmål som:
- Hva har skjedd med det faglige innholdet i prøvene?
- Hva kan vi si om de norske resultatene over tid?
- Hva kjennetegner mottakelsen i norsk skole?
- Hvilke bidrag har undersøkelsene gitt til kunnskapsutvikling om norsk skole?
- Hva har data- og forskningskvaliteten hatt å si for skoleforskere?
Deltakere:
Innledning ved Marit Kjærnsli, førsteamanuensis ved ILS
Korte innlegg ved:
Professor Doris Jorde, ILS
Forsker Astrid Sandsør, ISP
Professor Sten Ludvigsen, IPED
Seniorrådgiver Anne-Berit Kavli, Utdanningsdirektoratet
Professor Therese Hopfenbeck, Graduate School of Education, University of Melbourne
Enkel servering
Vel møtt!