Foredrag
- Like muligheter for lesing? Status for lesing blant norske ungdommer (Tove Stjern Frønes)
Har alle barn like muligheter for å utvikle god leseforståelse? Forsker Tove Frønes fra UiO har i mange år forsket på elevers leseforståelse, og vil i dette foredraget gi et innblikk i hvordan det står til med barn og unges lesing i dag.
Panelsamtale
- Kritisk tenking og kritisik lesing (Cecilie Weyergang)
Kritisk tenkning og kritisk lesing er framhevet i siste revisjon av den norske læreplanen. I kompetansemål allerede på barnetrinnet er det uttrykt at elever skal kunne gjøre kritiske vurderinger av tekster. Men hva innebærer egentlig det kritiske? Og hvordan kan lærere sikre at elever utvikler nødvendig lesekompetanse for å kunne orientere seg i et stadig mer fragmentert tekstmangfold? Panelet vil bestå av Arne Olav Nygard, Alexandré Dessingue og Cecilie Weyergang.