LEA@Nasjonal konferanse om lesing 2023: Ungdomstrinnet og videregående skole

Flere LEA-medlemmer knyttet til prosjektet "Nasjonale prøver i lesing" har hatt et innlegg på Nasjonal konferanse om lesing 2023 i Stavanger. Våre medlemmer har bidratt i form av et foredrag og en panelsamtale  (se under for flere detaljer).

Bildet kan inneholde: Personer i naturen, Fotografi, Mennesker, Sittende, Barn.

Photo by Ben White on Unsplash

Foredrag

Har alle barn like muligheter for å utvikle god leseforståelse? Forsker Tove Frønes fra UiO har i mange år forsket på elevers leseforståelse, og vil i dette foredraget gi et innblikk i hvordan det står til med barn og unges lesing i dag.

Panelsamtale

Kritisk tenkning og kritisk lesing er framhevet i siste revisjon av den norske læreplanen. I kompetansemål allerede på barnetrinnet er det uttrykt at elever skal kunne gjøre kritiske vurderinger av tekster. Men hva innebærer egentlig det kritiske? Og hvordan kan lærere sikre at elever utvikler nødvendig lesekompetanse for å kunne orientere seg i et stadig mer fragmentert tekstmangfold? Panelet vil bestå av Arne Olav Nygard, Alexandré Dessingue og Cecilie Weyergang.

Publisert 31. mars 2023 10:35 - Sist endret 11. apr. 2023 10:10