Publisert: Hva skjer når vi leser og forstår?

LEA member Tove Stjern Frønes har publisert en artikkel i bøket "101 måter å lese på: en teoretisk og praktisk lesedidaktikk". Artikkelen  omhandler leseforståelse og hvordan vi kan legge til rette for arbeid med forståelse og lesing i alle fag, i tråd med intensjonene i Kunnskapsløftet. (Se hele sammendrag nedenfor).

Bildet kan inneholde: briller, synsomsorg, bildesign, øyeglass tilbehør, briller.
Photo by Ben White on Unsplash

Sammendrag

Artikkelen omhandler leseforståelse og hvordan vi kan legge til rette for arbeid med forståelse og lesing i alle fag, i tråd med intensjonene i Kunnskapsløftet. Artikkelen tar opp hvordan ulike lesemåter og leseprosesser understøtter god, strategisk og kritisk lesing når vi leser ulike tekster: Hva betyr det å forstå når vi leser? Artikkelen illustreres med tre teksteksempler: en novelle, en grafisk tekst og en avisartikkel, og tekstanalyse viser at ulike teksttyper byr på svært ulike leseutfordringer for elever og krever ulike tilnærminger. Avslutningsvis tematiseres tre avgjørende faktorer for å lese og forstå: motivasjon, kunnskap og metakognisjon, og vi ser hvordan disse kan inngå som viktig elementer i leseforståelsesundervisningen i alle fag.

Referanse

 

Emneord: publication
Publisert 11. sep. 2023 10:13 - Sist endret 11. sep. 2023 10:13