Sammendrag
Artikkelen omhandler leseforståelse og hvordan vi kan legge til rette for arbeid med forståelse og lesing i alle fag, i tråd med intensjonene i Kunnskapsløftet. Artikkelen tar opp hvordan ulike lesemåter og leseprosesser understøtter god, strategisk og kritisk lesing når vi leser ulike tekster: Hva betyr det å forstå når vi leser? Artikkelen illustreres med tre teksteksempler: en novelle, en grafisk tekst og en avisartikkel, og tekstanalyse viser at ulike teksttyper byr på svært ulike leseutfordringer for elever og krever ulike tilnærminger. Avslutningsvis tematiseres tre avgjørende faktorer for å lese og forstå: motivasjon, kunnskap og metakognisjon, og vi ser hvordan disse kan inngå som viktig elementer i leseforståelsesundervisningen i alle fag.
Referanse
- Frønes, Tove (2023). Hva skjer når vi leser og forstår? Utvikling av leseforståelse blant unge lesere. I Kverndokken, K. & Bakke, J.O. (2. utgave, Red.), 101 måter å lese på: en teoretisk og praktisk lesedidaktikk (s. 91–117). Fagbokforlaget.