Guest lecture with Pål Aarsand

Bildet kan inneholde: svart og hvit, menneskelig, portrett.

Å spille sammen: Forhandlinger om deltagelse og synliggjøring av kompetanse i nettbrettaktiviteter i barnehagen

Presentasjonen tar utgangspunkt i data fra prosjektet Digital Tools in Early Education and Care hvor vi har studere hvordan barn bruker digitale verktøy i norske barnehager. Med utgangspunkt i EMCA (etnometodologi/samtale analyse) ser jeg nærmere på den sosiomaterielle organiseringen av barneinitierte nettbrettaktiviteter i barnehagen. Fokus rettes her mot barns deltagelse samt kompetanser og posisjoner som aktualiseres for å opprettholde og utvikle nettbrettaktivitetene. I et forsøk på å synliggjør nettbrett og applikasjonenes betydning for organiseringen av aktiviteten henter jeg inspirasjon fra STS (Science and Technology Studies) og ideen om at objekter og subjekter gjensidig skaper hverandre i samspill (Law & Mol 2008). Med utgangspunkt i analysene av eksemplene argumenterer jeg for at nettbrettsaktiviteter ikke bare stiller krav til at barnet skal kunne håndtere de digitale verktøyene, men også at de må forholde seg til normer og sosiale strukturer hvor rettigheter og forventinger til deltagelse er dynamiske og skiftende.

LiDA
Publisert 7. feb. 2020 15:15 - Sist endret 29. nov. 2022 05:47