Om kurset
- Arrangør: Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV)
- Undervisning: hver vår
- Studiepoeng: 0 ECTS (redskapskurs)
- Kursaktiviteter: Arbeid med disposisjon og utfordringer knyttet til egen kappe. Kursdeltakere skal være til stede minimum 80%.
- Språk: Engelsk hvis ønske fra deltakere, ellers norsk.
- Kursansvarlig: Lisbeth M. Brevik
- Datoer 2022: 20.-21. januar. Tid: 09-16
- Sted: Helga Engs hus aud. 3 den 20.01.22. Helga Engs hus Aud. 1 den 21.01.22.
Kursinnhold
Kurset legges opp som en intensiv to-dagers workshop der kandidatene skal utvikle en klar forståelse av kriteriene for kappen ved UV, og arbeide med struktur og innhold i egen kappe.
Vi diskuterer kravene og analyserer eksempler på tidligere avhandlinger. Det settes av tid slik at hver enkelt deltaker kan jobbe med egen plan og utkast.
Læringsutbytte:
- Forståelse av krav til kappen ved UV.
- Kunnskap om ulike måter å skrive kappen på i tråd med gjeldende krav.
- Være i stand til å analysere tidligere innleverte artikkelbaserte avhandlinger, og identifisere en hensiktsmessig tilnærming til arbeidet med egen kappe.
- Identifisere, anvende og reflektere kritisk over tilnærminger til arbeidet med egen kappe.
Opptak
Ph.d.-kandidater ved UV vil gis prioritet, men det er også mulig for andre å søke opptak til kurset. Deltakere skal ha fullført sin midtveis-evaluering. Ph.d.-kandidater som er i en tidligere del av sitt ph.d.-løp anbefales del 1 av kurset. Det vil ikke være krav om å ha deltatt på del 1 for å delta på del 2.
Påmelding via nettskjema.
Påmeldingsfrist 13. januar, 2021.
Agenda 2022
Dag 1: 20. januar
Fokus på struktur og kriterier
- 09.15 – 09.30 Velkommen ved Lisbeth M. Brevik
- 09.30 – 11.15 Deltakerne jobber individuelt med disposisjon til egne kapper. Gode ekspempler på nylig skrevne kapper, som kan benyttes som modell-tekster, vil bli gitt. Hva slags struktur kan være hensiktsmessig og relevant for din kappe og hvorfor? Hvilke utfordringer ser du?
- 11.15 – 12.00 Kriterier for kappen i avhandlinger ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Lisbeth M Brevik
- 12.00 – 13.00 Lunsj
- 13.00 – 14.15 Felles diskusjon om struktur for kappen, fasilitator Lisbeth M. Brevik
- 14.30 – 16.00 Informasjon og diskusjon om sammenheng og mulig overlapp mellom kappe og artikler, fasilitator Lisbeth M. Brevik
- 16.00 – 17.30 Middag (deltakelse frivillig)
Dag 2: 21. januar
Fokus på innhold og bidrag
- 09.15 – 09.30 Q&A, fasilitator Lisbeth M. Brevik
- 09.30 – 11.00 Deltakerne fortsetter arbeidet med egne kapper. Referer til minst ett av eksemplene gitt. Sammenlikn forskningsspørsmål/ mål i kappen og artiklene. Identifiser bidragsdelen i kappe-eksemplene og vurder overførbarhet til din egen kappe. Notér minst én utfordring eller spørsmål knyttet til arbeidet med din egen kappe.
- 11.00 – 12.30 Felles diskusjon med kommentarer og spørsmå fra forrige del, fasilitator Lisbeth M. Brevik
- 12.30 – 13.30 Lunsj
- 13.30 – 14.30 Forelesning om erfaringer fra arbeidet med kappen ved Ingrid M. Rodrick Beiler, tidligere Ph.d.-kandidat ved UV, nå førsteamanuensis ved OsloMet
- 14.30 – 15.30 Oppsummering og veien videre ved Lisbeth M. Brevik
Litteratur
- Eksempler på artikkelbaserte avhandlinger fra hver av deltakernes enheter ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet (for eksempel CEMO, ILS, IPED, ISP) vil bli gitt (oppdatering kommer):
- CEMO: Daus, Stephan (2019). Profiling and Researching TIMSS by Introducing a Content Lens on Eighth-grade Science (PARTICLES). Faculty of Educational Sciences, University of Oslo. (duo.uio.no)
- ILS: Beiler, Ingrid M. Rodrick (2021). Multilingualism as a Resource in English Writing Instruction: Opportunities and Obstacles in Five Linguistically Diverse Classrooms in Norway. Faculty of Educational Sciences, University of Oslo. (duo.uio.no)
- IPED: Esterhazy, Rachelle (2019). Productive feedback practices in higher education. Investigating social and epistemic relations in two undergraduate courses. Faculty of Educational Sciences, University of Oslo. (duo.uio.no)
- IPED: Kindt, Marianne Takvam (2019). Beyond heritage and acculturation: Accounts of upbringing, choices, and plans from children of immigrants in prestigious higher education in Norway. Faculty of Educational Sciences, University of Oslo.(duo.uio.no)
- Veiledende retningslinjer om kappen ved en artikkelbasert avhandling ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo (2017).
Kontakt
Faglig kursansvarlig: Lisbeth M. Brevik
Kursadministrasjon: Sandra R. Nielsen