English version of this page

Evaluering av fagfornyelsen: Intensjoner, prosesser og praksiser (EVA2020)

Fra og med skolestart 2020 tok norske skoler i bruk nye læreplaner. Fagfornyelsen innebærer at innholdet i alle læreplaner i grunnskolen og videregående opplæring fornyes.

Elever rundt et bord og i klasserommet

Foto: twinsfisch på Unsplash

Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo har fått i oppdrag å gjennomføre en forskningsbasert evaluering av fagfornyelsen.

Om prosjektet

Prosjektet gjennomføres i perioden 2019-2025, og utvikler kunnskap om følgende tematiske områder:

  • Prosessen fram mot etableringen av det nye læreplanverket
  • Læreplanen og støtteressursenes kvalitet
  • Styring og ledelse av læreplanarbeid
  • Fagfornyelsens møte med skolens praksis og elevers læring

Den forskningsbaserte evalueringen skal bidra med kunnskap som er nyttig for beslutningsdeltakere, forvaltning, skolens praksis og elevenes læring.

I prosjektet deltar forskere fra alle fakultetets enheter. Slik får vi en unik mulighet til å utnytte bredden i fakultetets faglige og metodiske ekspertise. 

(Videoproduksjon: Shane Colvin/Elise Koppang Frøjd, UiO).

Overordnet om prosjektet

Den forskningsbaserte evalueringen er organisert i fire arbeidspakker. Til sammen vil disse gi innsikt i prosesser og sammenhenger mellom nivåer.

EVA2020 gir kunnskap på kort og lang sikt om hvordan reformer møtes og settes ut i livet på flere nivåer, og hvordan disse nivåene påvirker hverandre gjensidig og over tid. Dette illustreres i figuren under:

En graf som viser hvordan de tre første arbeidspakkene henger sammen, og hvordan de alle er byggeklosser i en syntetiserende analyse (arbeidspakke 4)

Delprosjekt 1: Utviklingen av læreplanverket

I Delprosjekt 1 stiller vi følgende tre hovedspørsmål: Hva kjennetegner prosessen fram mot etableringen av læreplanverket? Er det nye læreplanverket i tråd med fagfornyelsens intensjoner? Hva karakteriserer støtteressursene utviklet av og på oppdrag av Utdanningsdirektoratet som tilbys for arbeidet med lokalt læreplanarbeid og planlegging av undervisning?

Les mer om Delprosjekt 1

Kontakt: Professor Berit Karseth

Delprosjekt 2: Styring og ledelse av læreplanarbeid

Delprosjekt 2 undersøker hvordan læreplanverket fungerer som styrings- og arbeidsdokumenter. Vi undersøker hvordan kommuner, fylkeskommuner og skoler forholder seg til fagfornyelsen. Et viktig spørsmål er på hvilke måter lærere og skoleledere samtaler om arbeidet og hvilke ressurser som brukes.

Les mer om Delprosjekt 2

Kontakt: Førsteamanuensis Ann Elisabeth Gunnulfsen

Delprosjekt 3: Fagfornyelsen i møtet med skolens praksis og elevers læring

I delprosjekt 3 studerer vi fagfornyelsen i klasserommet; hvordan det påvirker lærere og elevers syn på kunnskap og læring? Begge prosjektene fokuserer på sentrale aspekter ved fagfornyelsen: Dybdelæring og de tre tverrfaglige temaene: 1. Demokrati og medborgerskap; 2. Bærekraftig utvikling; og 3. Folkehelse og livsmestring.

Les mer om Delprosjekt 3

Kontakt: Professor Anniken Furberg

Delprosjekt 4: Syntetiserende analyser og formidling av resultater

Delprosjekt 4 inneholder overordnet koordinering og formidling av de ulike arbeidspakkene i EVA2020.

Les mer om Delprosjekt 4

Kontakt: Rolf Vegar Olsen

Finansiering

EVA2020 er finansiert av Utdanningsdirektoratet.

Publisert 18. okt. 2019 10:23 - Sist endret 3. juni 2024 15:39

Kontakt

Prosjektleder Berit Karseth

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere